جایزه معماری آسیا – برلین 2017

جایزه معماری آسیا، برلین 2017

2A Architecture Award-2017

Theme: Innovative Architecture in Asia

منتشر شده در شماره 52، پاییز 96

در راستای نیل به اهداف تعریف شده مجله تخصصی2A با افتخار جایزه معماری آسیا در سال ۲۰۱۷ در کشور آلمان، شهر برلین برگزار گردید و در سومین سال به لحاظ علمی و حرف های دارای سطحی بسیار بالا و با حضور پُرشور معماران از گوشه و کنار جهان و بازتاب های داخلی و بین المللی ارزنده بود.

یکی از مهمترین اهداف بلند مدت این جایزه، ایجاد مرجع علمی تخصصی برای معماری و دست اندرکاران آن در حوزه داخلی و بین المللی است، که حاصل آن پیشبرد نقش ارزنده این شاخه تخصصی در تعیین چارچوب های فرهنگی، اجتماعی و مردمی خواهد بود.

جایزه معماری آسیا، روندی در توسعه فرهنگی و معماری کشورهای قاره آسیا است که معماران با تأکید ریشه و اصالت کشورهای این قاره، تصویر و جهت مسیر معماری امروز را رقم می زنند.سومین دوره جایزه معماری آسیایی 2Aدر تاریخ هفدهم اکتبر ۲۰۱۷ / مهرماه ۱۳۹۵ با برگزاری مراسم اعلام برندگان جایزه در در محل سالن همایش Estrel Berlin به کار خود پایان داد.

این دوره با موضوع ” معماری نو در آسیا” و با دغدغه های معماری، فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و مردم تمرکز داشته و با خط مشی اصلی زیر تعریف گردید:

“شناخت و بازنمایی ماهوی معماری در آسیا و گرامی داشت ارزش و اهمیت هویت اجتماعی و فرهنگی و معنویت در معماری در کنار جنبه های ملموس و کالبدی آن.

جایزه معماری آسیای 2Aدر سومین سال برگزاری خود با استقبال قابل توجهی رو به رو شد. در این رقابت دو مرحله ای، در مرحله نخست و در طول یک ماه و نیم مهلت ارسال پروژه، ۴۵۷ پروژه از بیست و چهار کشور آسیایی در هفت شاخه ی )مسکونی( شامل ویلا و آپارتمان )اداری تجاری( شامل مجتمع های اداری، تجاری، فروشگاه ها، کارخانه ها و کارگاه های تولید(عمومی) شامل: ورزشی تفریحی، آموزشی، گردشگری، فرهنگی، مذهبی، حمل و نقل، مدنی، )پروژه های شهرسازی روستایی مشارکت مردمی منظر و فضاهای عمومی شهری، پروژه های مرمت احیا نوسازی بازسازی( تاریخی و جدید، )معماری داخلی و طرح های ساخته نشده پروژه های آینده( شرکت کردند.

از این تعداد، نزدیک به چهارصد پروژه با مقررات و شرایط تعریف شده برای جایزه همخوانی داشته و برای رقابت دور نخست پذیرفته شدند.

در مهر ماه ۱۳۹۶ ، پروژ ه های شرکت داده شده در هفت شاخه ی تعریف شده برای جایزه، توسط هیات داوری بررسی و بر اساس خطی مشی اصلی و نیز معیارهای تعریف شده برای جایزه، ارزیابی شدند.

هیات داوری:

Nader Ardalan نادر اردلان معمار ایرانی

Waro Kishi معمار ژاپنی

Shirish Beri معمار هندی

معیارهای ارزیابی پروژه ها عبارت بودند از:

– دستاوردهای طراحی

-مطالعات و تحلیل برخاسته از بستر و محیط

-دستاوردهای فنی

– کاربرد خلاقانه مواد و مصالح

-پایداری محیطی / بازنمایی حس مکان و بوم

-بازنمایی هویت فرهنگی اجتماعی

-مسئولیت اجتماعی / مشارکت و ارتباط مردمی اجتماعی شهری

-اثرگذاری و بازنمایی شرایط و مشخصات اقتصادی

در دور نخست، ۱۶۲ پروژه درهفت شاخه ی جایزه، موفق به کسب حد نصاب امتیاز تعریف شده گردیده و جهت شرکت در مرحله دوم مسابقه و نیز شرکت در نمایشگاه پروژه های برگزیده، دعوت شدند.

داوری مرحله ی دوم مسابقه در تاریخ هجدهم اکتبر ۲۰۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ در دانشکده معماری Beuth صورت گرفت و بر اساس رای و دفاع داوران، مراتب اول تا سوم هر یک از شاخه های هفت گانه تعیین گردیدند. بدین ترتیب در مراسم اعلام برندگان جایزه معماری آسیا، مجموع بیست و سه مدال به برندگان جایزه تقدیم شد.

همکار علمی دانشگاهی جایزه:

BEUTH HOCHSCHULE FUR TECHNIK BERLIN

همکار فرهنگی جایزه:

NAX(Network for Architecture Exchange)

حامیان جایزه:

شرکت های Psco ، Mika، Kavir و Reynaers

جایزه معماری آسیا بصورت سالیانه توسط مجله بین المللی 2Aبرگزار می شود و شماره اختصاصی این مجله با موضوع جایزه معماری قاره ای )آسیا و اروپا( در زمستان هر سال منتشر می گردد.

قابل ذکر است، برندگان از بین ۲۴ کشور آسیایی و ۴۵۷ شرکت کننده صاحب رتبه و افتخار هستند:

نکته: گزارش کامل در وب سایت جایزه به نشانی . www.award2a.com منتشر شده است. ضمناً جایزه معماری اروپا نیز همزمان توسط مجله بین المللی 2A برگزار گردید که در این رقابت هم از بین ۱۷ کشور اروپایی شرکت نمودند و برندگان آن در روز مراسم معرفی و اطلاعات کامل در وب سایت جایزه به نشانی www.award2a.com منتشر گردیده است.

 

Commercial

 

Old & New

Residential

 

 

Urban Projects, Rural Projects, Landscape & Public Spaces

 

Interior Architecture

 

Future Projects and Innovative Designs

مطلب پیشنهادی

هورنه بستر بازرویش معماری گلین

هورنه بستر بازرویش معماری گلین مقدمه قریب به ده هزارسال تجربه کارکرد با مصالح گلین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *