سرمقاله شماره 43 / احمد زهادی

تقدیر

سرمقاله شماره 43 فصلنامه معماری و ساختمان

در ابتدا سخنم را با درود به روح سهيلا بسکی که از همکاران و سردمداران حرفه ام در حوزه تخصصی رسانه معماری آغاز می کنم، او نشریه معماری خود را در کشورمان با درایت تمام راهبری می کرد و با رعایت کامل اصول حرفه ای، رسانه خود را با جدیت و در مسیر صحیح هدایت می نمود، روش های مدیریتی او در این مسیر همواره جریان های معتبری را به وجود آورد که تداوم خواهد داشت. قلم او متکی بر احساسات نبود و واقعیات را کنکاش می کرد، همچنان که حاشیه را حذف می کرد و با توانمندیهای منحصر به فرد خویش به اصل می پرداخت. از طرف خود و هر دو رسانه تخصصی معماری و ساختمان و 2A ياد او را گرامی می داریم و از زحمات گرانقدر ایشان قدردانی می نمائیم. تداوم راه ایشان توسط همکارانشان به عنوان رسانه معتبر، همچنان روشنایی راه برای دست اندرکاران معماری خواهد بود.

استادیوم: نمادی معتبر برای توسعه فرهنگی، ورزشی، سیاسی و اقتصادی

امروزه استادیوم ها فقط با هدف ایجاد مکانی جهت ورزش ساخته نمی شوند بلکه هدف از ساخت آنها ایجاد مکانی است برای تماشا و برگزاری رویدادهای ورزشی، همایش ها، مراسم ملی مذهبی و سیاسی و … که از همین رو می بایست با در نظر گرفتن و به منظور فراهم آوردن امکانات رفاهی جهت برگزارکنندگان، شرکت کنندگان، تماشاچیان، رسانه های گروهی و مقامات عالی رتبه ساخته شوند. همه این موارد لزوم و حساسیت معماری استادیوم را بیش از پیش نشان میدهد. استادیوم از نمای بیرونی تا جزء جزء عناصر درونی می بایست تجسمی از پویایی و هیجان را به بیننده منتقل نماید. در واقع این فضا پل ارتباطی بین انتقال انرژی میان بازیکنان و ورزشکاران یا در مواردی اجراکنندگان مراسم با تماشاچیان می باشد. هجوم جمعیت و پر شدن ظرفیت استادیوم منجر به تحت الشعاع قرار گرفتن عناصر فیزیکی معماری شده و در این لحظه است که هنر معمار در رعایت نکات معنوی معماری جلوه گر می شود.

نوع طراحی حجم و فرم میتواند به گونه ای حسن همبستگی را بین افراد به اوج برساند یا از آن بکاهد. این مکان به منزله میدان سلامتی، شور، هیجان و یکپارچگی است و میتواند آثار بسیار متفاوت و فراتر از اهداف اولیه ساخت خود برجا گذارد و باید همزمان حس آزادی و در عین حال رعایت دقیق انتظامات و قوانین را ایجاد نموده و این تناقض را حفظ نماید. در هر حال ساخت و توسعه این فضاها خصوصا در کلانشهرها اجتناب ناپذیر است و به همین لحاظ لزوم مطالعه و تحقیق در این خصوص بیش از پیش مورد نیاز می باشد. در اکثر مواقع چنین مکانهایی عموما به نمادی معتبر برای هر کشور تبدیل شده و مکانی جهت بازدید عموم خواهد شد، چه بسا که در بسیاری از شهرهای مهم دنیا استادیوم ها با در نظر گرفتن اصول طراحی و مدیریت شهری به طوری احداث می گردند که همجوار با مراکز تجاری، تفریحی، اقامتی قرار گیرند، در این میان نقش استانداردهای کلی و خاص این بناها را نباید نادیده گرفت.

از این رو در این شماره از فصلنامه بر آن شدیم تا تعدادی از مهم ترین استادیوم های ساخته شده در دنیا را به لحاظ درصد رعایت استانداردهای سازمانهای مرتبط از جمله فیفا و همچنین توجه به موارد زیر بررسی و معرفی نماییم. – استادیوم هایی که به طور مشخص اثرات سوء زیست محیطی را به حداقل رسانده اند، برای مثال با فراهم آوردن امکان تولید، نصب و راه اندازی آسان. – رعایت یکپارچه سازی در عناصر مورد استفاده. – رعایت مشخصات و مختصات بومی با تاکید بر معماری پایدار. در پایان، بر این باوریم که احداث استادیوم هایی بروز و پیشرفته نیاز امروز کشورمان است و رسیدن به این مهم از وظایف معماران شایسته این مرز و بوم بوده و آغاز این راه چاره ای جز تحقیق و مطالعه در این خصوص نخواهد داشت که این مجموعه با انتشار این شماره از فصلنامه امیدوار است بتواند تأثیر مثبتی در این خصوص به جا گذارد زیرا این امر نه تنها نشانه ای از نماد و اعتبار بین المللی ایران عزیزمان بوده و تأثیری سازنده در زمینه های اجتماعی و شهروندی به همراه خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

جزیره کیش (از پیدایش) / فصلنامه معماری و ساختمان

جزیره کیش (از پیدایش) فصلنامه معماری و ساختمان محمد بن محمود همدانی، نویسنده عجایب نامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *