گزارش شهر کامل- برجسته (Paragon City)

شهر کامل – برجسته (پاراگون سیتی)

شورای تعامل شهری

تحقیق، تألیف- موسس و برگزار کننده :

فصلنامه 2A (مرکز بین‌المللی مطالعات معماری 2A)

Paragon City (Urban Interaction Forum)

شهر کامل – برجسته برای زندگی متعادل با تمام ابعاد رشد و پیشرفت

مرجع:

2A Magazine – International Hub for Architectural Studies

www.2aincorp.com

توجه: مطلب پیش رو ترجمه‌‌‌‌ی فارسی از مفهوم پاراگون سیتی است که برای دعوت از شهرهای کشور ایران تنظیم شده است. مفهوم پاراگون سیتی، اهداف و ابعاد آن در سطح بین‌‌المللی تعریف شده است و از طریق وب‌سایت https://2aparagoncity.com/ قابل دستیابی است.

هدف مجله 2A از ارائه مفهوم شهر کامل – برجسته (Paragon City)

توسعه‌‌های شهری می‌‌توانند در بسترهای مختلف و با رویکردهای متفاوتی تعریف شوند و به روش‌‌های گوناگون بر زندگی افراد تأثیر بگذارند. در توسعه‌‌های شهری، ابزارهای گوناگونی شامل طراحی و برنامه‌‌ریزی شهری، معماری، علوم اجتماعی، اقتصاد، مدیریت شهری و … باید در تعامل و ترکیب با یکدیگر و به‌صورت هماهنگ عمل کنند تا بتوان پتانسیل‌‌های شهر را شکوفا، نقاط قوت آن را تقویت و نقاط ضعف آن را مهار کرد.

هدف از معرفی شهر کامل – برجسته (Paragon City)، رسیدن به چرخه‌‌ای برای بهبود وضعیت شهرها است؛ از یک سو شهرهای واجد شرایط به‌عنوان شهرهای ایده‌‌آل در سطح جهان مطرح و معرفی می‌‌شوند که این امر در برندینگ و توسعه آن‌‌ها تأثیر به سزایی خواهد داشت. چنین موضوعی می‌‌تواند در درازمدت به ایجاد رقابت میان شهرها برای دستیابی به‌عنوان پاراگون سیتی، از طریق بهبود شرایطشان در ابعاد مختلف شهری شده و آن‌‌ها را در مسیر توسعه قرار دهد. از سوی دیگر با بررسی ویژگی‌‌های شهرهای مطرح ‌‌شده، می‌‌توان به الگوهایی برای رفع مشکلات شهرهای مشابه آن‌‌ها دست پیدا کرد.

پاراگون سیتی یا شهر کامل – برجسته ، به‌عنوان مرجعی آرمانی برای کمک به طراحان و برنامه‌‌ریزان شهری برای گام برداشتن در مسیر شکوفایی شهر و حل مشکلات آن در نظر گرفته شده است. پاراگون سیتی، شورایی برای تعاملات شهری است که با مشارکت طراحان خلاق، سازمان‌‌های مدیریت شهری، شهرداری‌‌ها و نهادهای مرتبط با مسائل شهری فعالیت می‌‌کند. در این شورا (Forum) برای رسیدن به پاسخ‌‌های مسائل شهری پیچیده، راه‌حل‌هایی پاسخگو به نیازهای مردم، کارا و مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌‌شود.

زندگی در شهر کامل – برجسته یا پاراگون سیتی، می‌‌تواند به ساکنین فرصت داشتن آرامش بیشتر و اضطراب کمتر را داده و در نتیجه، موجب هدرنرفتن انرژی خلاقانه‌‌ی آن‌‌ها و مثبت‌‌تر شدن زندگی آن‌‌ها شود. در چنین شهری همه‌‌ی اعضای جامعه، در هر گروه سنی، از فرصت رشد و شکوفایی در آرامش برخوردار خواهند بود.

مقدمه

برنامه‌‌ریزی و طراحی شهری از جمله ابزارهایی هستند که برای هدایت توسعه‌‌های شهری و رفع مشکلات آن در مقیاس‌‌های گوناگون، از کلان‌‌شهرها گرفته تا شهرهای کوچک و روستاها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. یکی از اهداف اصلی استفاده از این ابزارها را می‌‌توان دستیابی به هنر خلق مکان دانست. برنامه‌‌ریزی و طراحی شهری می‌‌توانند به راهبران شهری برای قدم گذاشتن در مسیر توسعه‌‌ی پایدار کمک کنند. این دو مقوله، با تأثیرگذاری بر ابعاد گوناگون کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌‌محیطی و همچنین تأثیر پذیرفتن از آن‌‌ها، می‌‌توانند به روشن‌‌سازی مسیر برای ایجاد تعادل میان هدف و چشم‌‌انداز آتی یک حوزه از یک سو، و منابع و محدودیت‌‌های موجود از سوی دیگر، منجر شوند. نقش مهم دیگری که برنامه‌‌ریزی و طراحی شهری ایفا می‌‌کنند، عمل‌کردن به‌عنوان پیونددهنده و میانجی میان حاکمیت، بخش خصوصی و اجتماع محلی است.

مجله‌‌ی 2A مفهوم پیشگامانه‌‌ی شهر کامل – برجسته یا «پاراگون سیتی» را در قالب «شورای تعامل شهری» یا «مرکز مطالعات توسعه شهری و زندگی متعادل» معرفی می‌‌کند. هدف از معرفی چنین مفهومی، گام برداشتن به سوی خلق محیطی مطلوب برای ساکنان در سراسر جهان است. در راستای این هدف، چارچوبی پایه‌‌گذاری کرده‌‌ایم که به راهبران توسعه‌‌های شهری کمک می‌‌کند که با استفاده از فضا به‌عنوان منبعی تأثیرگذار برای توسعه، در کنار دخیل کردن سرمایه‌‌گذاران در طول مسیر، چشم‌‌اندازهایشان را محقق کنند. برای حرکت به سمت ایده‌‌ی پاراگون سیتی، به طراحانی با ذهن درخشان نیاز است که بتوانند برای مشکلات پیچیده‌‌ی زندگی شهری راه‌‌حل‌‌های کارا ارائه دهند.

چشم‌‌انداز

شهر کامل – برجسته (Paragon City)، شهری بزرگ و مدرن است که در آن گذشته و خاطرات شهر با سرزندگی و انرژی جریان حال آن پیوند می‌‌خورد. در چنین شهری معماری، فضای عمومی، پایداری، عدالت اجتماعی، حمل‌ونقل در کنار سایر ابعاد و ویژگی‌‌های زندگی شهری دست به دست یکدیگر داده و فضایی را خلق می‌‌کنند که به تمامی مشکلات و مسائل شهر و ساکنین آن پاسخ بدهد.

چشم‌‌انداز شهر کامل – برجسته، ایجاد یک شورای تعامل شهری برای ارائه چارچوبی برای شناسایی و معرفی شهرهایی از سراسر جهان در قالب شهر کامل – برجسته و ایده‌‌آل یا شهر پاراگون است. مجله‌‌ی 2A در نظر دارد که در قدم اول با معرفی شهرهای ایده‌‌آل، افراد مختلف در سراسر جهان را از وجود چنین شهرهایی مطلع سازد، که نتیجه‌‌ی آن رونق توسعه در این شهرها و الگوبرداری شهرهای مشابه از آن‌‌ها برای رسیدن به جایگاهی که به‌عنوان شهر پاراگون‌‌ شناخته شوند، خواهد بود. در گام‌‌های بعدی، می‌‌توان با در اختیار قراردادن الگوها و معیارهایی برای شهرهایی که در دسته‌‌بندی مشابه با شهرهای مطرح‌‌شده قرار گرفته‌‌اند، به حل مشکلات شهری آن‌‌ها کمک کرده و همچنین رقابتی برای توسعه‌‌‌‌ی مطلوب، میان شهرها ایجاد نماید.

در فرایند انتخاب شهر کامل، معرفی شهرها از جانب متولیان شهر یا متخصصین در حوز‌‌ی شهری صورت می‌‌گیرد و اطلاعات تکمیلی برای کمک به کمیته‌‌ی تخصصی جهت آشنایی بیشتر با ویژگی‌‌های آن شهر(یا حوزه) از سوی آنان در فرایند ثبت‌‌نام شهر وارد می‌‌شود. کمیته‌‌ی تخصصی به شهرهای ثبت‌‌شده در گونه‌‌بندی‌‌های متفاوت، بر اساس معیارهای تعریف‌‌شده امتیازی از یک تا پنج اختصاص داده و نظر تخصصی خود را در مورد این شهرها در قالب یک پاراگراف حداکثر 100 کلمه‌‌ای عنوان می‌‌نمایند. سپس با درنظر گرفتن میانگین این امتیازها و همچنین نظرات تخصصی، به شهرهای واجد شرایط عنوان شهر کامل در آن گونه‌‌بندی خاص اطلاق می‌‌گردد.

شهر موزه و تاریخی

برخلاف دیدگاه سنتی به موزه‌‌ها که آن‌‌ها را ساختمان‌‌هایی برای نگهداری و نمایش آثار واجد ارزش تاریخی، فرهنگی، هنری و … می‌‌دانست، رویکرد امروزی به موزه‌‌ها تغییر کرده و موزه، مفهومی گسترده‌‌تر از یک ساختمان منفرد به خود گرفته است. یک شهر یا منطقه با ارزش‌‌های تاریخی و فرهنگی می‌‌تواند به‌عنوان موزه شناخته شده و عمل کند.

شهر موزه عبارت است از شهری که فضاها و ساختمان‌‌های آن شرایط تاریخی و فرهنگی خود را حفظ کرده‌‌اند و به‌عنوان تاریخ گویا عمل می‌‌کنند. مناطق موزه‌‌ای به حوزه‌‌های جغرافیای مشخص در شهر گفته می‌‌شود که شامل موزه‌‌ها، ساختمان‌‌های تاریخی و فرهنگی و فضای دربرگیرنده‌‌ی این ساختمان‌‌ها است که در آن‌‌ها علاوه بر امکان بازدید از میراث‌فرهنگی، امکان لذت بردن از فضای شهری و تجربه‌کردن زندگی اجتماعی به افراد داده می‌‌شود.

Historical-Museum cities

Unlike the traditional view to the museums, which knew the museums as buildings to preserve and exhibit the valuable historic, cultural, artistic, etc phenomena, the modern approach to museums has been changed and takes a meaning more than just a single building. A city or a district with valuable cultural and historic characteristics can be known and act as a museum

Museum-city is a city where its buildings and spaces preserve their historic and cultural situation and act as a living history. Museum-quarters are specific geographical districts in the city that include museums, historic and cultural buildings, and the spaces that cover them. In this quarter, besides visiting the cultural heritage, people can enjoy the urban space and experience social life

طی مراسم رویداد شهر کامل – برجسته (Paragon City) در ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۰ در سالن قلم کتابخانه ملی ایران شهر یزد (بافت تاریخی) قسمتی از شهر در گونه بندی شهرموزه – تاریخی به عنوان شهر کامل معرفی شده است. اهدای گواهینامه و تندیس شهر کامل به این شهر با حضور تعدادی از اعضای کمیته تخصصی شهر کامل و برگزار کننده به شرح زیر انجام گرفت.

سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم)، علی‌‌رضا قلی‌‌نژاد عضو هیات علمی و معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سحر سیدتفرشی‌‌ها مدیریت روابط بین‌‌الملل سازمان شهرداران صلح و کارشناس بین‌‌الملل شهرداری تهران، میترا خراسانیان نماینده اکوموزه‌‌های ایکوم ایران و مسئول بهره‌‌برداری از فضاهای فرهنگی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، ماهان مدون متخصص گردشگری ، سارا احمدی معمار ؛ احمد زهادی مدیر مسئول فصلنامه 2A و معماری و ساختمان و مدیر برگزاری رویداد شهر کامل و غزاله بصیری: دبیر رویداد شهر کامل.

با حضور نمایندگان این شهر آقایان محسن عباسی هرفته مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، علی‌‌رضا نقوی شهردار منطقه بافت تاریخی و جهانی یزد، محمدرضا فلاحتی ریاست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهر یزد.

طی مراسم رویداد شهر کامل- برجسته (Paragon City) در29 مهرماه 1400 در سالن قلم کتابخانه‌‌ی ملی ایران، شهر شوشتر(بخشی از شهر، حوزه سازه‌‌های آبی تاریخی) در گونه‌‌بندی شهرموزه – تاریخی به عنوان شهر کامل معرفی شده است. اهدای گواهینامه و تندیس شهر کامل به این شهر با حضور تعدادی از اعضای کمیته تخصصی شهر کامل و برگزارکننده به شرح زیر انجام گرفت.
سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم)، علی‌‌رضا قلی‌‌نژاد عضو هیات علمی و معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سحر سیدتفرشی‌‌ها مدیریت روابط بین‌‌الملل سازمان شهرداران صلح و کارشناس بین‌‌الملل شهرداری تهران، میترا خراسانیان نماینده اکوموزه‌‌های ایکوم ایران- مسئول بهره‌‌برداری از فضاهای فرهنگی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، ماهان مدون متخصص گردشگری، سارا احمدی معمار؛ احمد زهادی: مدیر مسئول فصلنامه 2A و معماری و ساختمان و مدیر برگزاری رویداد شهر کامل و غزاله بصیری: دبیر رویداد شهر کامل.
با حضور نمایندگان این شهر آقایان محمد اسفندیاری شهردار شوشتر، محمدرضا بهادری مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌‌های آبی تاریخی شوشتر و روزبه سلمان بزرگترین سرمایه‌‌گذار بخش خصوص استان خوزستان در حوزه گردشگری.

اکوموزه‌‌

اکوموزه‌‌ها حوزه‌‌هایی هستند که واجد ارزش حفاظتی بوده، ویژگی‌‌ها و جاذبه‌‌های بارز طبیعی و فرهنگی داشته، معماری آن‌‌ها با طبیعت همگون و مهم‌‌تر از تمام این موارد، سایت‌‌هایی زنده هستند؛ بدین معنی که جوامع محلی با آداب‌ورسوم و فرهنگ خاص آن منطقه در آن حضور داشته و زندگی می‌‌کنند. این حوزه‌‌ها عموماً حدومرز مشخص و دقیق جغرافیایی ندارند و به‌عنوان راهی برای معرفی و درک میراث معنوی و غیرملموس و همچنین حفاظت از فرهنگ جامعه محلی عمل می‌‌کنند.

Eco-museum

Eco-museums are the district that has conservative values, natural and cultural characteristics and attractions, harmonic with nature architecture and most important of all, they are live sites. This means the local communities with special culture and customs live in these places. These areas usually don’t have any specific geographical boundaries. They act as a way to introduce and understand the moral heritage and protect the local communities’ culture.

طی مراسم رویداد شهر کامل (Paragon City)، شهر ماسوله (بافت بومی) در گونه بندی اکوموزه به عنوان شهر کامل معرفی شده است. اهدای گواهینامه و تندیس شهر کامل به شهر ماسوله با حضور با حضور تعدادی از اعضای محترم کمیته تخصصی شهر کامل (سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های ایران(ایکوم)، علی‌‌رضا قلی‌‌نژاد عضو هیات علمی و معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سحر سیدتفرشی‌‌ها مدیریت روابط بین‌‌الملل سازمان شهرداران صلح و کارشناس بین‌‌الملل شهرداری تهران، میترا خراسانیان نماینده اکوموزه‌‌های ایکوم ایران- مسئول بهره‌‌برداری از فضاهای فرهنگی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، ماهان مدون، سارا احمدی) و نمایندگان برگزارکننده (احمد زهادی: مدیر مسئول فصلنامه 2A و معماری و ساختمان و مدیر برگزاری رویداد شهر کامل و غزاله بصیری: دبیر رویداد شهر کامل) حضور نمایندگان این شهر آقایان محمدحسن محبعلی، عضو شورای ملی ثبت و حریم آثار ملی کشور، محمد سنایی‌‌راد سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ماسوله و خانم پریرخ آلیانی، عضو شورای شهر تاریخی ماسوله صورت گرفت.