به نقل از سایت  www.tarfa.ir در راستای  برگزاری سند چشم انداز معماری ایران که توسط بنیاد معماری انقلاب  اسلامی تهیه می گردد. اخبار نوزدهمین نشست

بازآفرینی معماری ایرانی ( نقش رسانه های معماری  در معماری معاصر ایران) با موضوع معماران چراغ خاموش، با رسانه روشن می شوند به شرح زیر است:

 

معماران چراغ خاموش، با رسانه روشن می شوند

در راستای برگزاری نوزدهمین نشست بازآفرینی معماری ایرانی

معماران چراغ خاموش، با رسانه روشن می شوند

کامران افشار نادری عضو هیئت مدیره موسسه معمارنشر؛ آرشیتکت زمانی که احساس کند در تاریکی حرکت می کند با چراغ خاموش، مسئولیت خود را درک نمی کند

ولی زمانی که احساس کند در زیر ذربین قضاوت مردم است سعی می کند کار خود را بهتر انجام دهد

مهندس افشار نادری در نوزدهمین نشست بازآفرینی معماری ایرانی- اسلامی؛ تفکر در معماری برخی بنا ها را اصلی مهم قلمداد کرد وگفت؛اگر چه ساختمان سازی بسیار

مهم ومفید است ولی باید به عنوان یک هدف ثانویه در نظر گرفته شود چراکه اصل معماری در تفکر ناب معماری است، در دوره های گذشته معماری تیموری، صفوی

تحول در معماری در ابنیه خاص اتفاق افتاده است، در معماری مسکونی این پویای بسیار کمرنگ است ویک سری ساختمانها خاص است که دارای پویایی معماری بودند

وبه دنبال آن با یک تاخیری، تاثیراتش بروی حوزه  های دیگر کشیده شد که البته این تأثیر لزوما معماری نیست بلکه ممکن است در مسائل دیگر اجتماع خود را نشان

دهد

این استاد معماری تحول در معماری را در مقیاس بین المللی تأثیر گذار دانست وگفت؛ بحث تحول در معماری باید بر روی معماری خاص باشد، اگربخواهیم اتفاقی را در

معماری ببینیم باید این نقش را در بعد جهانی نگریست چراکه نمی شود علم در یک کشور پیشرفت کند بدون انکه این علم بخواهد در مقیاس جهانی تأثیر گذار باشد

معماری هم همینطور است به  طور کل تمامی شاخه های هنری زمانی می توانند رشد داشته باشند که این رشد قابل شناسایی باشد در بعد بین المللی

افشار نادری رسیدن ایران به توسعه  وتولید اندیشه را با توجه به پیشینه تاریخی فرهنگ وهنر این سرزمین بسیار واضح دانست که می تواند کشورما را به قطب

فرهنگ وهنر در جهان تبدیل کند

وی در آخر به کارکرد رسانه را که می تواند در پررنگ کردن جنبه های فردی در معماری وتوضیح نقش معمار درجامعه که منجر به ایجاد منزلت معمار در اقشار مختلف

جامعه شود پرداخت، وی در ادامه با نگاهی به منزلت معماری در دوره طلایی معماری ایران گفت؛ در زمانهایی که ما رشد معماری داشتیم یعنی در دوره تیموری

وصفوی یعنی دوران ظهور معماری خاص ایرانی که امروز برای ما باعث افتخار شده وهویت خود را توسط آنها شناسایی می کنیم، زمانهایی است که معمار در آنها نقش

مهمی داشته وامروز شناسایی نقش معمار وارزش گذاری نقش فرهنگی در جامعه بر عهده رسانه است چراکه با این اتفاق آرشیتکت ها دیگر به دنبال مسائل خرد

نخواهند بود واز سوی دیگر احساس مسئولیت بیشترمی کنند چراکه یک آرشیتکت زمانی که احساس کند در تاریکی حرکت می کند با چراغ خاموش، مسئولیت خود را

درک نمی کند ولی زمانی که احساس کند در زیر ذربین قضاوت مردم است سعی می کند کار خود را بهتر انجام دهد، نکته دیگر  آن است که سطح توقع امان از معماری

بالا ببریم چراکه می تواند نقش بسیار مهم ملی ایفا کند.به طور کل در آینده، کشور ما می تواند یکی از مهم‌ترین مراجع معماری در دنیا باشد ودلیل آن متنوع بودن ترکیب

جامعه است در این جامعه تفکر وایدئولوژی نقش مهمی دارد، مردم ما انسانهای بی توجهی نیستند وشما می توانید این توجه را در استقبال از کنفرانس های بین المللی

که در داخل کشور برگزار می شود مشاهده کنید

مهندس احمد زهادی مدیر دفتر فصلنامه معماری و ساختمان و 2آگاهی رسانه از مشکلات ومعضلات جامعه را در بررسی یک مقوله همانند معماری بسیار مهم دانست

وگفت؛ رسانه تخصصی اصولا در جایگاه حرفه ایی خود مسئول هدایت جریانهای اصلی آن حرفه است، حال در مورد مبحث معماری حرکت به سوی توسعه پایدار است

که رسانه ما در جایگاه خود معماری را از این دریچه مورد بررسی قرار می دهد

وی ادامه داد؛علارقم ریشه کهن واصالت معماری ایران امروز شاهد چهره ایی نه چندان زیبا از معماری در سطح کشور هستیم، امروز معماری از شهر تبعیت نمیکند

وهمانطور که می دانیم شهر را معماری میسازد ولی امروز این اتفاق نمی افتد، بنابراین ما باید یک معماری هدفمند داشته باشیم که انعکاس شهر زیبا، که گویای فرهنگ

واصالت جامعه است رابه دنبال داشته باشد، حال در اینجا رسانه باید به طور اگاهانه با شناسایی جنس مردم وآگاهی ازهویت،میراث گذشتگان وشناخت جامعه کنونی

حرکت کند، به طور مثال امروز در وضعیت کنونی با آلودگی هوا وکم آبی در شهر تهران روبه رو هستیم بنابراین مسائل محیط زیست مهترین محوری است که برای یک

رسانه باید موردتوجه باشد، یعنی معماری باید توجه داشته باشد به مسائل انرژی و مسائلی که مرتبط است با  مسائل محیط زیست

زهادی با اشاره به نابسامانی معماری وشهرسازی در شهر های کنونی،  طرح جامع تهران را که در سال ۱۳۴۶ مورد مطالعه قرار گرفت ودر سال ۱۳۴۹ این طرح

تصویب شد را برای ساماندهی به شهر ناکافی دانست وی در ادامه با اشاره به ساخت وسازههای بی رویه که حتی خارج از طرح جامع  است را تاسف بار خواند که به

این نابسامانی اضافه شده است

وی با نگاهی به نقش معماری در اقتصاد گفت؛ معماری در ایران یک اقتصاد بزرگ است که حدودا سی درصد سرمایه گذاری در ایران روی بخش معماری وساختمان

وشهر سازی در سطح کشور انجام می شود در واقع این هجم گردش اقتصادی ومالی  در دست معمارها است بنابراین جریان اقتصادی نیاز به یک برنامه ریزی دقیق

دارد. باید بتوان این اقتصاد را انقدر رشد داد که با معماری غنی که در ایران وجود دارد بتوان صادر کننده معماری بود واین به نفع مملکت ما است

زهادی در آخر معماری را هنری دانست فراتر از حرفه وتخصص که می تواند عامل همبستگی ملت ها اسلامی محسوب شود

مهندس آرش بصیرت سردبیر مجله معماری اتووود از دیگر شرکت کنندگان در این نشست؛  کارکرد رسانه را در معماری بسیار وسیع دانست وگفت؛کارکرد رسانه های

معماری چند لایه دارد یکی بعد آموزش معماری که واسطه میان حوزه عمومی وساخت قدرت است وبخش دیگر ایجاد سلیقه سازی عمومی است که متاسفانه رسانه های

ایران در این زمینه ها بسیار ناقص عمل می کند، دلیل اصلی اش نظارت بر تمام این موضوعات است در حالی که باید اجازه داد رسانه ها در لایه ایی کاملا افقی حرکت

کنند ودر حقیقت انتقال پیام به صورت خود بخودی انجام پذیرد یعنی هرچه کنترل کمتر باشد نتیجه بهتر خواهد بود

وی همچنین با اشاره به رسانه های مجازی که با آزادی بیشتری به انتقال اطلاعات می پردازند مسئله مهم را در این رسانه ها آموزش دانست که از مراجع بالادستی باید

صورت گیرد که علاقه مندانی که این صفحات را مدیریت می کنند بتوانند اطلاعات درست را منتقل کنند

.مهندس بهروز مرباغی سردبیر مجله جستارهای شهری؛ بابیان این موضوع که معماری ساختار مستقلی داردکه خود سازنده است و بیشترین تأثیر را از فرهنگ جامعه

می‌پذیرد گفت؛ معماری قبل از اینکه اسلامی باشد باید معماری باشد بنابراین به دنبال پسوند و یا پیشوند در معماری نباشیم  چراکه ظاهرگرایی دینی در معماری عامل

افول معماری است

وی همچنین برخورد سیاسی با معماری را عامل عقب‌افتادگی معماری دانست که باید در سند چشم‌انداز موردتوجه قرار گیرد وی در آخر مشکل اساسی معماری را در سه

مرحله آموزش کارفرما و فرهنگ عمومی دانست که بازدیدهای عملی دانشجویان را یکی از مهم‌ترین ارکان در آموزش معماری دانست که امروز در دانشگاه‌ها بسیار

کمرنگ شده است وی مشکل سیستم کارفرمایی را در نپذیرفتن مقام معمار دانست وی در حوزه فرهنگ عمومی معماری نقش رسانه بخصوص صداوسیما را بسیار

تأثیرگزار به شمار آورد

مرباغی در آخر نقش مؤسسات تحقیقاتی معماری را که سال‌ها است در این بستر فعالیت می‌کنند جهت تدوین سند واجب دانست

مهندس شفیعی یکی از سردبیران مجله شارستان بابیان این موضوع که جامعه معماران تا چه اندازه دغدغه معماری شهر رادارند؟ صحبت‌های خود را آغاز کرد، ازنظر

وی دلیل منفعل بودن متخصصین معمار ضعف تفکر و ایده در میان معماران است که باید در سند چشم‌انداز به آن پرداخته شود

وی زمان‌بندی ،آینده‌نگری و شناخت وضع موجود را از اصول اساسی تدوین سند چشم‌انداز معماری دانست

 یاشار سلطانی مدیرمسئول معماری نیوزنقد شرایط موجود و سپس تعیین راه‌حل برای گذر از شرایط نامطلوب معماری را شرط اساسی برای تدوین سند دانست

وی نگاه تجاری صداوسیما به معماری را در افکار عمومی بسیار تأثیر گزار دانست که عامل عدم گفتگوی معماران با مردم شده است

گفتنی است نشست های بازآفرینی معماری ایران با هدف تدوین سندی جامع در معماری به همت بنیاد معماری انقلاب اسلامی ومشارکت موسسه مطالعات راهبردی

معماری ایران برگزار شد