اسکار نیمایر (معمار برزیلی): معماری باید بتواند شادی و نشاط را به فضاهای زیست بشری منتقل کند / احمد زهادی

اسکار نیمایر (معمار برزیلی): معماری باید بتواند شادی و نشاط را به فضاهای زیست بشری منتقل کند

احمد زهادی

سرمقاله شماره 36 فصلنامه معماری و ساختمان

مجله معماری و ساختمان امسال ششمین دوره جایزه معماری داخلی ایران را برگزار نمود و نتایج آن دراین شماره منعکس گردیده است، امسال نیز مشابه سال های قبل به روند برگزاری و تامین شرایط مناسب برای تاثیر این جریان و داشتن محیط روانی مطلوب در زیستگاه های انسانی تلاش گردید. یکپارچگی عناصر سازنده معماری داخلی و فضای سبز در ساخمانها، ترکیب کالبدی فضای داخل و بیرون ساختمان و رسیدن به کیفیت فضایی مطلوب از اهداف برگزاری این جایزه است. اگرچه تب و تاب شهرنشینی در چند دهه ی اخیر و توسعهی شتاب زدهی شهرها و شهرک های مسکونی، موجب شده که عناصر زیبایی شناسانهی بنا تحت شعاع این روند قرار گرفته و گاه به کلی فراموش شود. اما باور داریم که معماری ایران، تاریخ دارد و معنا. در این وضعیت وقتی در جایزه معماری داخلی شاهد دهها طرح خلاق و نو آورانه بودیم و برخی طرح ها و پروژه های ارسالی به دبیرخانه جایزه بنا به نظر و رای داوران، که هر یک از چهره های برجسته معماری کشور محسوب میشوند) واجد ارزش های معمارانه کم نظیر بوده و امکان پیشتازی در مسابقات بین المللی را نیز دارند و چگونه پس از ساعت ها بحث و نقد و تحلیل آثار رسیده، هیئت داوران به این باور مشترک رسیدند که معماران کشورمان با قابلیت های ویژه و نوآوری های گسترده ای در این جایزه شرکت کرده اند. شاید یکی از دلایل ارتقاء و تعالی کار معماران جوان همین جایزه های معماری و به وجود آمدن زمینه های رقابت سالم و به دور از حب و بغضهای متداول بوده است، همچنین باید به این نکته نیز توجه کنیم که استمرار این روند اثر گذار مستلزم به میدان آمدن کارفرمایان و استقبال آنها از اجرای پروژه های برتر معماری است، بی تردید تغییر در فرایند معماری امکان پذیر نمی شود مگر آنکه سرمایه های مادی و معنوی یکدیگر را دریابند.

و همزمان با مراسم اهداء جوایز ششمین جایزه معماری داخلی ایران، به رسم هر سال مراسم تقدیر از معمار معاصر ایران نیز برگزار گردید. این مراسم امسال متعلق به بهرام شیردل بود، از نظر من، امروزه (در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر) دفاتر معماری و جوان در سطح کشور با رعایت معماری استاندارد، حرفه ای و توسعه یافته جهانی و موج اتصال آنها به سطح بالاتری در معماری ایران ظاهر گردیده اند، بسیاری از ایشان طراحی را همگرا با ریشه، تاریخ، مذهب، سنت، فرهنگ و با معیارهای اصولی و هنری ایرانی در سطح جهان به موازات یکدیگر به حرکت درآورده اند و این موج همواره تاثیر قابل توجهی در معماری معاصر ایران داشته است، بسیاری از این دفاتر موفق و جوان دستخوش همکاری و کار آزمودگی در دفتر شیردل و همکاران بوده اند. لذا این مراسم با حضور مدیران این دفاتر و سخنرانی علمی بهرام شیردل و تقدیر از او انجام گردید.

جزیره قشم: موضوع هویت فرهنگی که عبارت است از تاریخ، گروه های نژادی، باور، رسوم و میراث و همچنین اهمیت جزیره قشم به عنوان یکی از منابع مهم و با ارزش ایران که هنوز سیاست های خرد و کلان اقتصادی بر فرهنگ بومی نشینی در این منطقه غالب نشده است از نظر مجلات معماری و ساختمان و 2A دارای اهمیت ویژه ای است، لذا در صفحات بعد گزارش گفتگو با مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد قشم، همراه با مقدمه ای که توسط مهندس ارفعی تحریر گردیده است، درج و منتشر گردیده است.

مطلب پیشنهادی

جزیره کیش (از پیدایش) / فصلنامه معماری و ساختمان

جزیره کیش (از پیدایش) فصلنامه معماری و ساختمان محمد بن محمود همدانی، نویسنده عجایب نامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *