تقدیر از مدیر مسئول و سردبیر فصلنامه معماری و ساختمان پس از نمایش فیلم فیس

نمایش فیلم قیس (مستندی درباره جزیره کیش) تقدیر از مدیر مسئول و سردبیر فصلنامه معماری و ساختمان در محل موزه مردم‌شناسی جزیره کیش توسط مدیر عامل و معاونت محترم فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش

آذر ماه ۱۳۹۹

به نقل از صدا و سیمای مرکز کیش ( صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)

مستند قیس با بررسی سه جنبه زندگی بومیان، اهالی ساکن کیش و گردشگران در روند توسعه کیش در جزیره کیش رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش در مراسم اکران مستند قیس و مروری بر فصلنامه معماری و ساختمان جزیره با اشاره به اینکه کیش درشرایط گذاراست و سرعت شتابان رشد منطقه نباید توسعه متوازن و همگون این جزیره را تحت تاثیر قراردهد گفت: سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی سازمان بر توجه به هویت اجتماعی و فضایی، زیست بوم طبیعی و فرهنگ کهن بومی کیش استواراست.

سعید پورعلی با بیان اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب برتبدیل جزایر خلیج فارس به کانون فعالیت‌های اقتصادی و سکونت گاهی سبب افزایش سرعت توسعه این جزایر شده است، افزود: با رشد آمار مهاجرت درجزایرجنوبی کشور و جزیره کیش وجود گروه‌های اجتماعی متفاوت ساختاراجتماعی این منطقه را تغییر داد و برای مدیریت مهاجرت و اجتناب از بروز آشفتگی اجتماعی توجه توامان به سنت و تجدد و المان‌های آن در فضای جامعه، تقویت هویت اجتماعی و فضایی بومی و زیست بوم طبیعی و اجتماعی کیش ضروری است.
وی با اشاره به کوچک بودن جمعیت بومی کیش نسبت به دیگرساکنان و همچنین فقدان نهاد‌های سنتی بومی در کیش گفت: ایجاد تعادل درتغییر و تحولات دوران گذار تنها بر بستر فرهنگ جنوب امکان پذیر است و باید درروند توسعه همگون کیش و سیاست گذاری‌های اجتماعی به هویت بومی منطقه توجه ویژه داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان گفت: تکثر فرهنگی حاصل از وجود خرده فرهنگ‌ها درکیش ضرورت توجه به فرهنگ بومی برای تقویت وفاق ملی را دو چندان می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه با تکیه بر فرهنگ بومی منطقه مشارکت بومیان در روند توسعه کیش افزایش می‌یابد گفت: اعتمادسازی، آموزش و طراحی ساختار‌های رفاهی، امکانات معیشتی، تولید خدمات ویژه برای بومیان و اعمال سیاست‌های حمایتی، عواملی است که فضای مشارکت بومیان در توسعه کیش را تقویت می‌کند.
پورعلی ایجاد تعادل درترکیب سنی و جنسی جمعیت جزیره، تقویت نهاد خانواده، اجتناب ازکوچک شدن ابعاد جمعیتی خانواده و همچنین مردانه شدن فضای جامعه به دلیل تبعات منفی آن و تشویق فعالیت‌های اقتصادی اشتغالزا برای بانوان را ازمهم‌ترین مولفه‌های سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی کیش عنوان کرد و افزود: ۴۵ درصد جمعیت جزیره بانوان هستند و ایجاد فضای مشارکت اجتماعی گسترده و اشتغالزایی برای آنان ضروری است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزادکیش، استفاده از فناوری و توانمندی‌های رسانه‌ای و تولید ادبیات تحقیقاتی و پژوهشی درمورد کیش را دو راهکار مهم برای جذب نخبگان علمی و اقتصادی، سرمایه گذاران و جامعه دانشگاهی کشوردر این منطقه برشمرد و گفت: مجله فصلنامه معماری و ساختمان یکی از معتبرترین مراجع رسانه‌ای کشور برای فعالان صنعت ساختمان است و سازمان منطقه آزاد کیش با هدف استفاده از ظرفیت‌های ملی و بین المللی رسانه‌ای در جهت معرفی ظرفیت‌های منطقه و اطلاع رسانی گسترده روند توسعه کیش، با همکاری مسئولان این فصلنامه، مستند قیس و فصلنامه معماری و ساختمان جزیره کیش را تهیه کرد.
احمد زهادی مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه نیز با اشاره به اینکه درمستند قیس سه جنبه زندگی بومیان، اهالی ساکن کیش که مهاجران سایراستان‌های کشورهستند و گردشگران این جزیره مرجانی درروند توسعه کیش بررسی شده است گفت: جایگاه جزیره کیش درحوزه خلیج فارس، شهرو معماری، صنعت گردشگری، طبیعت و مردم، فرهنگ و اجتماع، اقلیم و بوم گرایی در ساختارمعماری و مدیریت و توسعه ازجمله محور‌های مطالعاتی و سرفصل مطالب فصلنامه معماری و مستند قیس است.
وی تعامل اجتماعی مطلوب بین ساکنان و بومیان کیش را از مشخصه‌های ارزشمند کیش به عنوان یک محیط شهری مطلوب عنوان کرد و افزود: کاهش بروکراسی‌های اداری و ارتباط نزدیک مردم و مسئولان سبب شده کیش با مولفه‌های یک جامعه دموکراتیک فضای مطلوبی برای زندگی و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی باشد.
دراین مراسم از هیات علمی سردبیر و مشاوران و کارشناسان مجله فصلنامه معماری و ساختمان کیش و دست اندرکاران تهیه مستند قیس با اهدای لوح تقدیرشد.

مطلب پیشنهادی

فراخوان نخستین دوره جایزه سالانه کتاب معماری ایران تهران ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *