درباره جزیره کیش، گفت و گو با دکتر مرتضی بانک

درباره جزیره کیش، گفت و گو با دکتر مرتضی بانک

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی

مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی

فصلنامه معماری و ساختمان : آیا ارزش های معنوی جزیره اعم از هنر، فرهنگ، تاریخ، معماری و میراث که در تاریخ ثبت و مستند گردیده است، تا به امروز به اندازه کافی معرفی و در سطح داخلی و بین المللی منعکس گردیده است؟

منطقه آزاد کیش مائده ای زمینی است. این مانده زمینی به خاطر همةه مزیت های مانا و ظرفیت های ماندگارش دارای ظرفیت های بالامكان اقتصادی فراوانی است که آن را در جایگاه قیاس با دیگر مناطق آزاد پیشرفته | جهان قرار داده است. منطقه آزاد کیش تکه ای در ذیل پهنه ایران است که به مروارید خلیج فارس معروف است. مرواریدی که پایتخت سلامتی ایران نیز نامیده می شود، این منطقه با الماس مزیت های ویژه خود، تنها منطقه ای در میان مناطق ایران است که، به لحاظ مزایای استراتژیک و زیر ساخت های آماده خود، قابلیت رقابت با سایر مناطق آزاد موفق جهان را دارد. این منطقه، به لحاظ پیشینه، پایلوت واقعی اقتصاد ایران برای جهانی شدن است. از آثار موجود در منطقه آزاد کیش می توان به موارد زیر اشاره کرد

شهر باستانی حریره / عمارت اعیانی | بندر تاریخی / قنات / پایاب | مساجد مراکز و سالن های فرهنگی ( فرهنگسرای سنایی، مرکز همایش های بین المللی کیش ) | اماکن و مجموعه های ورزشی ورزش های آبی و تفریحی ، پلاژهای اختصاصی بانوان و آقایان ، پیست کارتینگ | مجموعة | فرهنگی ورزشی مریم ، اورژانس دریایی)

امروز کیش یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در داخل کشور و تا قبل از انتشار ویروس کرونا و ایجاد محدودیت ها از موارد مهم انتخابی در تورهای توریستی خارج از کشور بود، اقبال خوب گردشگران داخلی علاوه بر تایید جذابیت های این جزیره زیبا حکایت از معرفی مناسب این منطقه در بحث گردشگری دارد اگر چه ضروری است که مردم عزیز کشورمان و به خصوص مخاطبین خاص در حوزه های تولید و سرمایه گذاری از این وجهه پیشرفته این منطقه هم مطلع شوند و بدانند در دل این جزیره و در کنار همه زیبایی های موجود و امکانات توریستی حجم عظیمی از سرمایه گذاری انجام و طیف وسیعی از تولید هم در جریان است.

فصلنامه معماری و ساختمان : اگرچه جزیره دارای مساحت کوچکی است اما پهنه با عظمت و زیبایی در جغرافیای منطقه خلیج فارس و خاور میانه است که جذابت های آن به واقع در دیگر نقاط جهان یافت نمی شود. آیا تصویر اکنون جزیره کیش گویای این مطلب

است؟

ساکنان فرهیخته کیش بهتر میتوانند راجع به این موضوع اظهار نظر کنند اما قطعا هر شخصی که یکبار هم به این جزیره زیبا و نمونه سفر کرده باشد تعاریف جامعی از تفاوت های آن با سایر نقاط دیدنی کشور خواهد داشت روال مدیریت شهری در منطقه آزاد کیش، پیشینه بسیار عالی قوانین و مقررات مثلا در حوزه راهنمایی و رانندگی و سایر موارد خاص، چارچوب های فرهنگی و هنری جاری در متن جزیره و بسیاری از موارد مختلف دیگر چهره متفاوتی را در اذهان گردشگران ثبت و ضبط میکند در عین حال ویژگی های خاص این منطقه مثلا دریایی آرام با سواحلی زیبا که سواحل شمال غرب و غرب و جنوبی آن صخره ای و به خاطر جهت بادهای دریایی، | دارای امواج است. زمین در ساحل ماسهای کیش از جنس مرجان است و به همین جهت خاک آن سفید جلوه می کند و در زیر نور خورشید، درخششی نقره فام دارد؛ پدیده ای که در سطح جهان بی همتاست. کیش دریای آبی رنگ شفاف و روشنی دارد که باعث میشود کف آن از سطح دریا پیدا باشد. | علاوه بر این امتیازات خاص گردشگری منطقه آزاد کیش امروزه به مثابه ابزاری برای تشویق توسعه صنعتی با هدف صادرات کالاهای صنعتی، تغییر ساختار تبعیض آمیز فعلی تجارت جهانی، گسترش تجارت بین المللی و یاری دهنده توسعه کشور و اشتغال زایی و کاهش بیکاری در نظر گرفته شده است. نخستین منطقة آزادی که به معنای امروزی آن در ایران شناخته شد، که جذب سرمایه خارجی، انتقال فناوری و ایجاد اشتغال از هدف های عمده آن محسوب میشود. | این منطقه به منظور دستیابی به اهداف برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، راهکاری برای تعامل با اقتصاد و بازارهای هدف بین المللی و منطقه ای در نظر گرفته شده که قابلیت هر تغییر راهبردي را به راهبرد تشویق صادرات، تولید، | صادرات و صادرات مجدد داشته است. استفاده از انواع پیوندها و ارتباط های مفید با اقتصاد ملی از مهم ترین نقش هایی است که این منطقه برعهده دارد.

فصلنامه معماری و ساختمان : افق ها و چشم انداز جزیره کیش از نقطه نظر شما؟

در مسیر اهداف توسعه ای کشور، چشم انداز سازمان منطقة آزاد کیش به شرح زیر تعریف شده است: « جزیره زیبای کیش محیطی است امن، آرام و پاک، برترین مقصد گردشگری برای خانواده ها، قطب علمی آموزشی تحقیقاتی، الگوی توسعه پایدار با بهره گیری از فناوری های نوین و مناسب ترین مکان برای سرمایه گذاری در منطقه خلیج فارس ». کیش قطعا یکی از برترین مقاصد گردشگری برای خانوادهه بویژه گردشگری حلال در دنیاست که با بالاترین بهره وری از مواهب الهی و ظرفیت های گردشگری، میتواند انتخاب اول خانواده ها برای گذراندن اوقات فراغت، بهشتی برای خانواده ها باشد. چشم انداز این منطقه در خصوص تحقق برنامه هاي راهبردي موارد زیر بوده است. قطب علمی آموزشی تحقیقاتی که با حضور دانشگاه ها و موسسات معتبر میتواند جایگزین مناسبی به جای اعزام دانشجویان به خارج از کشور باشد.

الگوی توسعه پایدار با بهره گیری از فناوریهای نوین در حال حاضر و با تاسیس مرکز نوآوری و شکوفایی و ارائه تسهیلات به فعالیت های دانش بنیان و حمایت از فعالیت های استارت آپ ها منطقه به زودی دستاوردهای قابل توجهی در این زمینه خواهد داشت. شرایط حال حاضر منطقه آزاد کیش مناسب ترین مکان برای جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که این ظرفیت در آینده نزدیک و با راه اندازی بورس بین الملل مناطق آزاد که مراحل اخذ مجوزهای آن انجام شده تکامل بیشتری پیدا خواهد کرد کیش امروز قابلیت تبدیل شدن به یک منطقه ویژه پولی مالی را با رویکرد بین المللی خواهد داشت که امیدوارم این چشم انداز به زودی به عنوان دستاوردی بزرگ در اختیار مردم این منطقه و سراسر کشور قرار گیرد.

منتشر شده در شماره 61 فصلنامه معماری و ساختمان

مطلب پیشنهادی

شهرهای جدید- گفتگو با خانم زهره داودپور

معماری، شهرسازی و توسعه اجتماعی در شهرهای جدید دکتر زهره داودپور- دانشیار رشته شهرسازی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *