قیس، مستندی درباره جزیره کیش

قیس، مستندی درباره جزیره کیش

تهیه کننده: احمد زهادی

کارگردان: فرزاد شفایی

با حمایت و نطارت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش

معماری و سینما، هر دو، فضایی زنده را شکل می دهند و گونه های از زندگی را خلق می کنند، همانگونه که ساختمان ها و شهرها، معرف نوع فرهنگ و زندگی جاری در خود در زمانی مشخص هستند، سینما، تقویم فرهنگی زمان و مکان روایت خود است. از اواخر قرن نوزدهم سینما و شهر ذاتا با هم مرتبط بوده اند. فیلم ها به نمایش مکان ها، سبک زندگی، و همه جنبه های دیگر زندگی روزمره در شهر، بازتاب وسیعی در فیلم ها داشته اند. در واقع، فیلم ها می توانند تصویر جامعی از زندگی شهری ارائه دهند، آنها ما را با لایه های پنهان شهر روبرو می کنند، لایه هایی که با هیچ وسیله ای، به جز تصاویر متحرک، قابل ارائه نیستند.

از یک سو، ویژگی های بنیادین معماری از جمله ساختار مكان، فضا، موقعیت، مقیاس و نور، در هر گونه بیان سینمایی، یافتنی است و از سوی دیگر، معماری و سینما، هر دو همچون زندگی ما، همیشه آمیزه ای از فضاهای عینی و ذهنی است، همانگونه که در زندگی ما، فضای مادی با احساس، خاطره، رویا، ترس و آرزو در هم تنیده شده، ارزش هنری آثار بزرگ معماری و سینما در ماهیت مادی آنها نیست، بلکه در تخیل و عواطفی است که در بیننده بیدار می کنند. یک ساختمان با ارزش و یک فیلم با ارزش، هر دو، ما را در فهم بهتر تاریخ، فرهنگ و زمان، یاری می دهند.

فیلم قیس به عنوان مستندی از جزیره کیش محصولی از فصلنامه معماری و ساختمان و آکادمی 2A تحت نظارت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش است که با تاکید به هنر فیلم سازی و محیط ساخته شده است تا نشان دهد یک روایت تازه از زندگی شهری، چه پیامدهایی می تواند داشته باشد و همچنین ترکیب دو هنر معماری و سینما نشان می دهد چگونه این دو شکل هنری بر هم تاثیر می گذارند و ماهیت ایجاد فضاها بصورت تاثیر گذار منعکس می گردد.

احمد زهادی، تابستان 1399

 

 

مطلب پیشنهادی

گفت‌وگو با مهندس مهدی علیزاده

به سوی معماری مجازی گفت‌و‌گو با مهندس مهدی علیزاده در تابستان ۱۳۸۴ انجام، و در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *