مرکز زرلو ترکیه 2014 استانبول

مرکز زرلو

ترکیه 2013-2008 استانبول

Zorlu Center

Istanbul, Turkey 2008-2013

Emre Arolat

ساخت این مجموعه چند منظوره در بخش اروپایی استانبول که دفتر معماری امره ارولات و تابانلی اوغلو آن را طراحی کرده اند در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید. ساختمان در تقاطع پل ارتباطی بوسفر و خیابان بیوک دره که به مرکز بخش تجاری لونت میرسد واقع شده. این مجموعه بزرگترین مرکز هنرهای نمایشی کشور و همچنین نخستین فروشگاه اپل ترکیه را هم در خود جا داده است

پیشینه

در مزایده عمومی که سال ۲۰۰۷ برگزار شد، دفتر مستغلات زرلو بالاترین قیمت را (۸۰۰ میلیون دلار) برای خرید این زمین پیشنهاد، و در پی آن مسابقه ای برای طراحی مجموعه برگزار کرد. بیش از ۱۰۰ دفتر معماری در این مسابقه شرکت کردند که ۱۳ دفتر برای شرکت در مسابقه انتخاب شدند و در نهایت طرح دفتر امره ارولات و تابانلی اوغلو برنده این مسابقه اعلام شد. سوها ازکان در سال ۲۰۱۲ این مسابقه طراحی را مستند سازی کرده است .

معماری

این مرکز، بنایی با چهار برج، و پنج کاربری، از جمله یک میدانگاهی عمومی، بخش مسکونی، و فضای دفتر کار است، طرح با «درکی مدرن از معماری»، و بر اساس مفهوم میدان شهری تاریخی شکل گرفته و خطوط هندسی مشخصی دارد که آسمان را قاب می گیرند، همچنین دارای یک فضای سبز وسیع است بزرگترین مرکز هنرهای نمایشی شهر را در این مرکز، شرکت بین المللی ندرلندر ساخته، که شامل یک سالن تئاتر با گنجایش ۷۷۰ نفر و همچنین یک سالن کنسرت با گنجایش ۲۳۰۰ نفر است. هتل و تاسیسات آب درمانی رفل استانبول هم در سال ۲۰۱۴ در این مرکز افتتاح شد. مرکز خرید آن هم تعداد زیادی رستوران و کافه دارد.

فروشگاه ها

مرکز خرید زرلو بیش از ۲۰۰ مغازه، ۴۰ کافه و رستوران دارد ، از جمله شعبه برندهای معروفی مثل بولگاری، مایکل کورس، والنتینو، همچنین نخستین فروشگاه اپل در ترکیه. فروشگاه بیمن، بزرگترین فروشگاه این مرکز است که با مساحت ۱۰ هزار متر مربع، همه کالاهای مد روز را از پوشاک تا لوازم خانه و کتاب عرضه می کند. همچنین رستوران مورینی، به مالکیت گروه آلتا ماره، و با غذاهای ایتالیایی و مدیترانه ای دست پخت سرآشپز معروف مایکل وایت، در این مرکز فعال است. آتلیه ربول نیز که زیر نظر ربول، قدیمی ترین داروخانه شهر کار می کند در این مرکز محصولات ویژه آرایشی ارائه می کند

Abstract: The Zorlu Center in Istanbul is at the junction connecting the city center with the business district. With easy access from the centers, facing south, with the old city makes it a ‘subject of desire’. This mixed use project deals with contradictions such as grandeur and modesty, public and private, institutional and domestic, social and distinguished, together with structural and topographical considerations.

Location: ISTANBUL, TURKEY Completion Date: 2014 Project Area: 720 000

 

مطلب پیشنهادی

آرایه های معماری ایرانی ایوان ولی عصر – حرم امام رضا (ع)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *