شانزدهمین جایزه معماری ایران

معماری، معماری داخلی، معماری منظر، حفاظت و احیا، شهر و محله

موضوعات اصلی و مستقل جایزه برای شرکت کنندگان در تمامی مقیاس های ساخت و ساز در کشور به شرح زیر است:

  • معماری

  • معماری داخلی

  • معماری منظر

  • حفاظت و احیاء

  • شهر و محله

هیئت داوران به ترتیب حروف الفبا:

  • دکتر ارمغان احمدی

  • مصطفی امید بخش

  • هومن بالا زاده

  • یاسر جعفری

  • کامران حیرتی

  • کورش رفیعی

  • شیرین صمدیان

  • دکتر شادی عزیزی

  • دکتر شهاب میرزائیان (Chair داوری)

  • آرش نصیری

  • دکتر نغمه همتیان

ثبت نام در شانزدهمین دوره جایزه معماری ایران:

ثبت نام بصورت آنلاین خواهد بود (از طریق اپلیکیشن Artalk و وب سایت www.memary.net). توضیح و ارائه طرح توسط شرکت کنندگان در جلسه داوری بصورت مستقل و زمان بندی ارائه خواهد شد.

ویديو ضبط شده جلسه داوری بطور آنلاین از طریق اپلیکشین Artalk و با Source فصلنامه معماری و ساختمان www.memary.net به عنوان برگزار کننده پخش می گردد.

حضور همه علاقمندان (معماران، دانشجویان، کارفرمایان و …) در جلسه داوری آزاد است.

پروژه ها در موضوعات اصلی و مستقل، داوری خواهند شد و جوایز به آنها تعلق می گیرد.

تذکر : ثبت نام اولیه (آنلاین) توسط شرکت کنندگان با ارائه دو شیت با ابعاد ۷۰*۵۰ و در مرحله دوم ارائه حضوری از طریق Power Point و توسط شرکت کننده انجام خواهد شد.

گزینش اولیه پروژه های شرکت کننده توسط نمایندگان هیئت داوری انجام خواهد شد و سپس لیست پروژه های کاندید (راه یافته) به مرحله دوم اعلام خواهد شد.

تقویم جایزه :

  • ثبت نام آنلاین از تاریخ پانزدهم تا بیست و پنجم فروردین ماه ۱۴۰۳ از طریق وب سایت www.memary.net

  • اسامی پروژه های پذیرفته شده جهت راهیابی و قضاوت در مرحله دوم یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

  • پذیرفته شدگان به مرحله دوم، طبق برنامه و لیستی که منتشر شده در جلسه داوری حضور پیدا خواهند کرد و پروژه خود را به مدت هفت دقیقه ارائه خواهند نمود.

  • تاریخ داوری دهم و یازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در ساختمان کوشک واقع در اراضی عباس آباد تهران بصورت حضوری برای تمامی موضوعات جایزه (معماری، معماری داخلی، معماری منظر، حفاظت و احیاء، شهر و محله) است

  • حداقل پنج داور در هر گروه حضور خواهند داشت و حداکثر تمامی اسامی نامبرده هیئت داوران.

  • مراسم اهداء جوایز بیستم و هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش ساختمان کوشک واقع در اراضی عباس آباد تهران.

نشریه تخصصی معماری و ساختمان، به عنوان برگزار کننده، پروژه‌های مختلف را در مقیاس‌های گوناگون، منطبق با شرایط و مدارک درخواستی، دریافت نموده و در جایزه با تعاریف و معیارهای داوری زیر شرکت می‌دهد:

جایزه معماری و معماری داخلی (به عنوان دو موضوع مستقل در جایزه معماری ایران)

معیارها:

ـ خلاقیت و نگاهی نو.

ـ توانایی طراح در تحقق مطلوب فعالیت‌ها و تأمین نیازهای روانی و کاربردی در فضا.

ـ چگونگی و میزان نسبت هماهنگی طرح با ساختار اصلی معماری در جهت تأیید و ارتقاء کیفی آن.

ـ میزان توجه طراح به بستر اقلیمی، فرهنگی و بومی محل طرح.

تعاریف:

کیفیت فضا ـ معماری: مطلوبیت روانی، کارایی عملی، محقق شدن فضای مطلوب برای فعالیت‌ها، همنشینی فعالیت‌ها و فضاها، خلاقیت، تأمین نور طبیعی مطلوب و همخوانی با بستر فرهنگی و اقلیمی

تکنیک: انتخاب درست مصالح، همخوانی شیوه ی ساخت با مصالح، کیفیت نهایی، استفاده از فنون نوین و مناسب ساخت، همنشینی درست تأسیسات با فضاهای داخلی

عناصر داخلی: خلاقیت، مصالح، نورپردازی، کارایی عناصر، رنگ، نور، بافت، همنشینی عناصر

طراحی داخلی: (چیدمان و دکوراسیون) عبارت از خلاقیت، شناخت، ریتم، فرم، رنگ، نقطه‌ی اوج و ترکیب.

اصول و مبانی داوری:

علاوه بر در نظر گرفتن موضوع‌های مذکور، موارد زیر نیز مد نظر داوران در قضاوت پروژه‌ها قرار خواهد گرفت:

معماری: کاربری، کالبد، حجم، ساختار کل بنا، روح، حس، زیبایی.

معماری داخلی: ساختار و بدنه‌های داخلی و سقف‌ها، عناصر تشکیل‌دهنده کالبدی معماری داخلی (ستون، در، پنجره، …)

توزیع فعالیت‌ها: تعیین عرصه و حریم (قلمرو) فعالیت‌ها و همنشینی آنها.

چیدمان: امکانات، تجهیزات، مبلمان، اکسسوری.

کیفیت فضا: ادراک فضا براساس متریال، بافت، رنگ، نور و ایجاد حس مواجهه حرکت ذهن و بدن، درک و آگاهی: معنا ـ پدید آمدن انس و خاطره (احساس تعلق)

مدارک مورد نیاز:

ثبت نام آنلاین (مرحله اول) از طریق وبسایت نشریه تخصصی معماری و ساختمان – پانزدهم تا بیست و پنجم فروردین ماه در زمان ثبت نام و Registration:

  • – ارائه دو شیت از پروژه به ابعاد پنجاه x هفتاد سانتیمتر مربع
  • تحویل فایل power point با حداکثر 15 تصویر از پروژه

نکته: شرکت کنندگان پس از پذیرفته شدن در مرحله اول، در جلسه داوری مرحله بعد حضور بهم می‌رسانند و پروژه را در حضور داوران و از طریق فایل power point ارائه خواهند داد.

—————————————————————————————————

معماری منظر:

معماری منظر که یکی از ارکان اصلی معماری ایرانی به شمار می رود و نمایانگر رابطه انسان با محیط بیرون از زاویه هنر و زیبایی شناسی است.

ارتباط معماری با محیط، طبیعت، هنر، زیبایی در قضاوت پروژه های مربوط به موضوع معماری منظر مد نظر خواهد بود.

جایزه منظر در دو گروه منظر فضاهای عمومی از قبیل پارک، فضاهای تجاری، گردشگری، اداری و منظر فضاهای مسکونی ویلایی و آپارتمانی.

—————————————————————————————————

جایزه معماری حفاظت واحیاء فضاهای ارزشمند:

این جایزه بصورت مستقل و با تاکید به حفاظت، مرمت و احیای بناها و فضاهای با ارزش معماری بعنوان یکی از موضوعات مستقل در جایزه معماری ایران توسط نشریه تخصصی معماری و ساختمان برگزار می گردد.

این جایزه به منظور ارائه و انعکاس ارزش های جاری مربوط به بناها و فضاهای تاریخی است و در موضوع حفاظت نه تنها الگوهای با ارزش کشورمان را معرفی می نماید بلکه این مهم را فرهنگ سازی و در این جهت ترغیب می نماید.

شرکت کنندگان می توانند در این جایزه در موضوع حفاظت، مرمت و احیای بناها و فضاهای تاریخی میراث فرهنگی کشور در گروه های دسته بندی شده زیر شرکت نمایند:

گروه اول : ابنیه شهری و ابنیه عمومی تاریخی

این گروه شامل مرمت تمام بناهایی است که متعلق به یک دوره معین از تاریخ معماری ایران می باشند که دارای شخصیت و سبک ویژه باشند معماری های شاخص پهلوی اول و دوم را نیز شامل می شود. ابنیه ای که ارزش یادمانی داشته نیز در این گروه قرار می گیرد، از نظر کارکرد نیز ابنیه مسکونی، مذهبی (مساجد – مقابر – تکایا و …) تجاری (بازارها با تمام اجزایشان مانند راسته ها، تیمچه ها، سراها، دالان ها و …) ابنیه عمومی و زیر ساختی (پل ها، آب انبارها یخچال ها، کاروان سراها، قلعه ها، میل ها، بندها، پل بندها، حمام ها و …) و ابنیه و مجموعه های صنعتی

گروه دوم : طراحی شهری

عبارت است از مرمت کف سازی ها، بدنه سازی ها، لنداسکیپ و مبلمان شهری و فضاهای تاریخی که به لحاظ عملکردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میادین شهری و محله ای، سبزه میدان ها و جلو خان های ابنیه عمومی معابر تاریخی، باغ های تاریخی، گورستان ها، پادگان ها و در نهایت راه های تاریخی

گروه سوم : بناهای روستایی

این گروه شامل مرمت ابنیه روستایی – فضاهای عمومی روستایی و منظر طبیعی وابسته به منظر روستایی می باشد و موارد زیر را شامل می شود:

روستاهای متروک رها شده مانند بخش تاریخی روستای اسفهک، روستای تاریخی اسفندیار و

خانه های تاریخی در داخل یک روستا که دارای جمعیت است ولی خانه به صورت کامل برای عملکردی معین مرمت می گردد.

خانه روستایی که در آن سکونت وجود دارد و بنا برای ساکنان آن مرمت می شود اعم از اینکه بخشی از خانه جهت گردشگری مورد استفاده قرار گیرد یا تنها مورد استفاده ساکنان است.

گروه چهارم : طراحی ابنیه میان افزا

این گروه شامل مرمت ابنیه ای است که ساختمان فاقد قدمت یا ارزش سبکی یا ارزش یادمانی ویژه ای است ولی با مداخله ای معمارانه عملکرد بهتر و ارزش های معماری ویژه به بنا اضافه می گردد.

موارد زیر می تواند در این گروه مطرح باشد:

سوله ها، خانه های بدون سبک، اسکلت های فلزی و بتنی رها شده، فضای زیر پل های درون شهری، خانه های حاشیه نشینان شهری، باقی مانده گود های کوره پز خانه ها و یا معادن متروک.

معیارهای داوری:

خلاقیت در مرمت و احیاء با حفظ اصالت بنا

شناخت تاریخ بناها و فضاها

شناخت ارزش های موجود در بنا ها و فضاها بر بنا

شناخت آسیب های عمده وارد شده به بناها و فضاها

طرح رویکرد نظری و ایده و کانسپت طرح و ارائه تصویر شفاف از آداب و رسوم امروز بنای مرمت شده قدیمی و در عین حال حفظ ترکیب متناسب از بنای اصلی

بیان روش های حفاظت اجزاء و سازه و همچنین حفظ بستر اقلیمی، فرهنگی و بومی با معیارهای معماری ایرانی.

بیان میزان مداخلات و دلایل آن

طرح احیاء عملکردی بناها و فضاها

جلب مشارکت مردم و نهاد سازی در پروژه های شهری و روستایی

طراحی تاسیسات و ایده های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی

—————————————————————————————————

جایزه شهر و محله:

کنش طراحی، در مواجهه با موضوعات و مسائل مختلف و به فراخور مقیاس، هدف، و رویکرد، در طیفی از رویاپردازی‌های خلاقانه تا تدوین راه‌حل‌های منطقی و کاربردی، شکل ویژه‌ای اختیار می‌کند. طراحی، پیش بینی توسعه و هدف‌گذاری برای ایجاد و رشد به طور کلی شهرها، و به طور خاص انواع فضاهای عمومی شهر، زیرساخت‌ها، محله‌ها، و نواحی شهری نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. گرچه امروز، حتی بلندپروازانه‌ترین و خیال‌پردازانه‌ترین مواجهه‌ها با شهر در پی حل مسأله‌ای معطوف به زندگی شهروندان و در چارچوب بهبود کیفیت آن تعریف می‌شود. در واقع می‌توان اصلی‌ترین اهداف طراحانه از مداخله در شهرها را ایجاد فضاهایی کارامد، پایدار، دارای ارزش‌های بصری و فرهنگی، و قابل تحصیل برای همه برشمرد.

نشریه تخصصی معماری و ساختمان به عنوان برگزارکننده جایزه‌ی معماری ایران، امسال با اضافه کردن بخش شهرسازی، از دانشجویان، مهندسان مشاور و فعالان حوزه‌ی شهر دعوت می‌نمایند در چهار رسته‌ی زیر آثار خورد را ارسال کنند و در این تلاش برای گشودن باب گفتگو درمورد شهر به عنوان یک ثروت مشترک و محل علاقه و توجه طیف کثیری از ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان، مشارکت و همراهی کنند. موضوعات چهارگانه‌ای که امسال برای دسته‌بندی و ارائه آثار پیش‌بینی شده به شرح زیر است:

شهرسازی مشارکتی

این گروه مربوط به کلیه طرح‌ها و برنامه‌هایی است که با مشارکت مستقیم ذی‌نفعان (ترجیحا جوامع محلی) تهیه و به نتایج ملموس و اثرگذار ختم شده باشد. می‌دانیم که شهرها به واسطه‌ی عمومی بودن موضوع توجه و مسأله‌ی روزمره‌ی بسیاری از گروه‌ها اعم از شهروندان، مدیران، و متخصصان هستند. همین تنوع ذی‌نفعان و به تبع آن تنوع سلایق و اولویت‌ها از یک سو، و محدودیت بودجه‌های عمومی و انحصاری شدن آن در سلسله مراتب قدرت، باعث می‌شود بسیاری از مسائل روزمره و خرد مقیاس اساساً از گردونه‌ی اولویت‌ها خارج شوند. در این شرایط، کنش‌گری پایین به بالا و ایجاد تغییر از طرف مصرف کنندگان و متعاملان دست اول فضا می‌تواند منجر به ارزش‌های ویژه‌ای متناسب با خواست و نیاز گروه‌های محلی شود. خروجی این گروه می‌تواند لزوماً از جنس فضای ساخته شده در چارچوب‌های مرسوم نباشد. برنامه‌هایی برای مدیریت استفاده از فضاهای عمومی یا منابع مشترک در سطح محلی، و انواع ساخت و ساز و مداخلات فیزیکی غیررسمی (اما قانونی) نیز قابل قبول است. لازم به توضیح است این مداخلات لزوما در تقابل با ساختارهای حاکم بر مدیریت شهر نیست و ممکن است در امتداد آن‌ها نیز تعریف شده باشد. معیارهای ارزیابی در این گروه به شرح زیر است:

  • تبیین محدودیت‌های انگیزه‌بخش برای شکل گیری جریان پایین به بالا؛

  • فرایند اجماع بر سر مسأله و رسیدن به راه حل مشترک؛

  • توجه به پایداری، عدالت اجتماعی و نفع عمومی در قیاس با اولویت بخشی به منافع گروه‌های خاص؛ و

  • روش‌ها و برنامه نگهداری از دستاوردهای جمعی.

طراحی فضاهای شهری

این گروه شامل پروژه‌های طراحی انواع فضاهای شهری نظیر میدان، خیابان، کوچه، پلازا، و در کلیه‌ی لایه‌های فرم شهر یا طراحی منظر زمین شامل منظر نرم و سخت و مبلمان است که در قالب یک پروژه رسمی به مرحله‌ی اجرا و بهره‌برداری رسیده باشند. در این گروه از شرکت‌ کنندگان درخواست می‌شود تصاویر فضای مورد نظر پیش از مداخله، تصاویر طرح، و تصاویر پس از اجرا را در مدارک خود ضمیمه کنند. معیارهای ارزیابی در این گروه به شرح زیر است:

  • تبیین چندوجهی و منطقی از مسأله‌ی طرح؛

  • بهینه بودن راه حل پیشنهادی و تناسب آن با مقیاس طرح؛

  • کاربردی بودن مداخلات و تأثیرگذاری آن در حل مسأله علاوه بر زیبا بودن؛

  • برنامه بهره‌برداری و نگهداری از فضا؛

  • اقبال عمومی به طرح.

تکنولوژی و شهر

در عصر حاضر انواع مواجهه ما با پدیده‌ی شهر مثل بسیاری موارد دیگر از دریچه‌ی شبکه‌ی اینترنت، گوشی‌های موبایل و اپلیکیشن‌های کاربردی و خدماتی صورت می‌گیرد. از اپلیکیشن‌های مسیریابی، ارزیابی و انتخاب کافه‌ها، رستوران‌ها، پارک‌ها و پاتوق‌های محل، برگزاری رویدادهای هیبرید آنلاین و فضای باز و همگی مواردی است که نه تنها کمابیش بیشتر شهروندان تجربه‌ی استفاده از آن را دارند، بلکه بسیاری از شرکت‌های نوپا و فناور به دنبال طراحی و توسعه‌ی اپلیکیشن‌هایی از این دست برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند شهروندان با مقوله‌ی شهر هستند. در این گروه‌، اپلیکیشن‌ها، پایگاه‌های داده و وبسایت‌هایی که به نوعی در خدمت حل بخشی از مسائل شهر هستند، یا با رویکردی آینده نگر، دریچه‌ی امکانات تازه‌ای را به روی شهروندان می‌گشایند موضوع بررسی و داوری قرار می‌گیرند. معیارهای ارزیابی در این گروه به شرح زیر است:

  • طرح مسأله و هدف‌گذاری خلاقانه؛

  • سهولت استفاده و وسعت دامنه‌ی گروه‌های کاربر؛ و

  • توجه به نیازهای خاص یا امکانات ویژه در تعریف مأموریت.

ایده‌ی توسعه

این بخش مربوط به کلیه کانسپت‌های مداخله و طراحی در فضاست که به هر دلیل امکان تحقق و ساخته شدن را نیافته‌اند. شرکت دادن کانسپت‌های طراحانه در این گروه آزاد است و لزومی ندارد ایده‌ها مربوط به یک پروژه‌ی مشخص با کارفرمای معلوم باشد. معیارهای ارزیابی در این گروه به شرح زیر است:

  • تبیین چند وجهی و منطقی از مسأله‌ی طرح؛

  • نوآورانه بودن نگاه به مسأله و رسیدن به پاسخ طراحانه؛

  • تناسب راه‌حل با مسأله و اهداف طرح در اشل کالبدیفضایی و اقتصادی (توجیه‌پذیری طرح).

 

جوایز:

  • گواهینامه

  • مجسمه برنز با عنوان معماری معاصر ایران (برای رتبه اول)

  • نشان (پلاک) معماری معاصر ایران

 

جوایز به شرح زیر به برندگان تعلق می گیرد:

  • رتبه اول و دوم جایزه معماری برای دو گروه زیر

  • پروژه های از طراحی تا اجرا (ساختمان های مسکونی و عمومی)

  • بازسازی (ساختمان های مسکونی و عمومی)

 

 

  • رتبه اول و دوم جایزه معماری داخلی برای دو گروه زیر :

  • پروژه های از طراحی تا اجرا (ساختمان های مسکونی و عمومی)

  • بازسازی (ساختمان های مسکونی و عمومی)

 

 

  • رتبه اول و دوم جایزه معماری منظر برای دو گروه زیر:

  • منظر فضاهای عمومی

  • منظر فضاهای مسکونی

 

 

  • رتبه اول و دوم جایزه حفاظت، مرمت و حیاء در چهار گروه زیر:

  • ابنیه شهری و ابنیه عمومی تاریخی

  • طراحی شهری

  • بناهای روستایی

  • طراحی ابنیه میان افزا

 

 

  • رتبه اول و دوم جایزه شهر و محله در چهار گروه زیر:

  • شهرسازی مشارکتی

  • طراحی فضاهای شهری

  • تکنولوژی و شهر

  • ایده توسعه

 

 

تقدیر از پروژه های منتخب با رویکرد اهمیت نور پردازی در کیفیت فضاها در موضوعات جایزه معماری ایران به شرح زیر:

  • معماری (نما)

  • معماری داخلی

  • معماری منظر

  • حفاظت، مرمت و احیاء (بناهای تاریخی)

  • فضاهای شهری

حامیان:

مطلب پیشنهادی

فراخوان نخستین دوره جایزه سالانه کتاب معماری ایران تهران ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *