گزارش ششمین دوره تقدیر از معمار معاصر ایران

مراسم تقدیر از فرامرز شریفی )معمار (

همزمان با مراسم اهدای جوایز نهمین جایزه معماری داخلی ایران

تهران- 1395

طبق برنامه هر ساله )از سال 1390 ( مراسم تقدیر از معمار معاصر ایرانی همزمان با مراسم اهداء جوایز معماری داخلی ایران برگزار گردید .
هدف از این تقدیر ارزش نهادن به تاثیر گزاری این معماران )تقدیر شدگان ( در سطح کشور است، که در حوزه های طراحی، اجرایی، آموزشی، فرهنگی باعث تحول بوده و در بسیاری از موارد راهگشا و پایه گذار در روش های نوین و با ارزشهای معنوی در جامعه حرفه ای بوده اند .
یادآوری می نمائیم، شرط انتخاب این عزیزان در هر سال نتیجه حاصل از مطالعه و عملکرد ایشان در دوران کار حرفه ایشان بوده که این روند همواره و با حضور و استقبال معماران کشور هر ساله پربارتر و توسط مجله معماری و ساختمان برگزار می گردد .

احمد زهادی
باسلام و احترام
لزوم برگزاری مراسم تقدیر از معمار معاصر ایران دلایل متعددی دارد . اگر بخواهیم به دو مورد آن اشاره کنیم یکی بیان تاثیری است که شخصیت حرفه ای معمار و معماری او در جامعه و فرهنگش داشته و دیگری قدردانی از معمار به دلیل ارائه و ساخت آثار ارزشمند معماری او با تمرکز به رویکردهای حرفه ای اش در عرصه ی معماری است . پس از آن فرامرز شریفی را برای تقدیر از ایشان به جایگاه دعوت نمود و به رسم هر سال شخصی که سال قبل نیز تقدیر گردیده )مهدی علیزاده ( در جایگاه حاضر شد . زهادی متن تقدیرنامه را قرائت نمود و لوح از طریق مهدی علیزاده به فرامرز شریفی تقدیم گردید .

در این مرحله از دکتر ایرج اعتصام و حمید میرمیران جهت حضور در جایگاه دعوت گردید و متن لوح بنیاد میرمیران به شرح زیر قرائت گردید :
به نام یگانه معمار هستی، جریان نوین معماری ایران که من به آن تعلق دارم، تلاش دارد نوعی معماری بیافریند که معماری گذشته این سرزمین کهن را تداوم و تکامل بخشیده و بتواند جایگاه خاصی در معماری جهان به خود اختصاص دهد .
سیدهادی میرمیران
جناب آقای مهندس فرامرز شریفی، بنیاد معماری میرمیران مفتخر است به پاس یک عمر فعالیت های موثر و ارزشمند جناب عالی در زمینه ی حرفه ی معماری که بی شک آثار ارزنده و ثمرات درخشانی را در پی داشته و موجبات غنای بیشتر و اعتلای فرهنگ والای معماری این مرز و بوم را فراهم نموده است، این لوح تقدیر را به حضورتان تقدیم دارد . امید است جامعه ی حرفه ای کشور همواره بیش از فعالیت های موثر و ارزشمند آن جناب بهره مند و مستفیض گردد .
بنیاد معماری میرمیران مهر ماه 1395

پس از آن ایرج کلانتری )عضو محترم دبیران جامعه مهندسان معمار ایران ( به نمایندگی از این مجموعه برای قرائت متن لوح به جایگاه دعوت شدند :
جناب آقای مهندس فرامرز شریفی، جامعه ی مهندسان معمار ایران یک عمر تلاش حرفه ای و ارزنده شما در آفرینش آثار ماندگار معماری را ارجنهاده و تداوم پربار آن را آرزومند است .
جامعه ی مهندسان معمار ایران
سپس ایرج کلانتری در وصف فرامرز شریفی به شرح زیر مطالبی را ایراد نمود :
زمانی که من وارد دانشگاه تهران شدم، سال بالایی من فرامرز شریفی بود که خیلی با لطف و مهربانی کمک های فراوانی به من کردند و همیشه من پشتیبانی ایشان را فراموش نمی کنم . و جالب اینجا بود که در طول زمان متوجه شدم که فرامرز یک توانایی هایی دارد که ربطی به اون سیستم آکادمیک دانشگاه ندارد و تخیل بسیار قوی دارد و مطلقا اهل استفاده از بحث های منطقی برای توجیه انتخاب خودش نیست . توانایی فوق العاده ای در طراحی داشت و به نظر من یک شم قوی داشت که هنوز هم کاری که می کند تکراری نیست و به معنای واقعی کلمه نوآوری دارد . اصولا فرامرز شریفی یکی دیگر از وجود امتیازش این است که سبک زندگی معمارانه دارد . یعنی اگر چنانچه هیچکس کار ایشان را هم نبیند و فقط با یک دوربین مخفی زندگی ایشان را تعقیب کند به نظر میرسد که رفتارش و سبک زندگیش کاملا معمارانه است .
در ادامه حسن اسحاقی جهت قرائت تقدیرنامه انجمن کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران جهت قرائت تقدیرنامه به جایگاه دعوت شدند .
به نام خداوند جان و خرد
هم نفس با هشتمین دهه ی تپش پنجره های آتلیه معماری در تدریس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به یمن کوشش بی دریغ شما در معماری ایران زمین، به پاس یک عمر تلاش حرفه ای، لوح سپاس پیش روی را از سوی کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران پیشکش جناب عالی می نمایم .
انجمن کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران
علیرضا قهاری )ریاست انجمن مفاخر معماری ایران ( به جایگاه جهت سخنرانی کوتاه دعوت شدند و ضمن ایراد سخنانشان به شرح زیر تندیس انجمن مفاخر معماری ایران به فرامرز شریفی تقدیم نمودند :
سلام عرض می کنم خدمت سروران بزرگ و حضار محترم . می خواستم خاطره ای را از آقای مهندس فرامرز شریفی خدمتتان بگویم . فکر می کنم حدود سال 78 خدمت ایشان رسیدیم برای تعیین کسانی که قرار بود سال بعد نشان پیرنیا به ایشان اهدا شود و مصاحبه ی گرم و طولانی داشتیم که مظبوط و قابل دسترسی است، بسیار نکات ارزنده ای را آن زمان فرمودند که آویزه ی گوش دانشجویان آن موقع شد و هنوز هم جاری است . چیزی که در مورد فرامرز شریفی می توانم خدمتتان بگویم تواضع و بی ادعا بودن است و مهم ترین چیزی که امروزه ما به عنوان اخلاق مهندسی دنبال می کنیم، واقعا می توانیم بگوییم لقبی است که برازنده ی معمار عزیز کشورمان است .
از فرصت می خواهم استفاده کنم و یک تشکر خاص از آقای زهادی کنم . فکر می کنم در جمع معمارانی که امروزه فعالیت اجتماعی می کنند، کسی که صدای معماری ایران را به بیرون از مرزها برده است و در واقع دیده نمی شود و شاید با چراغ خاموش حرکت می کنند، می خواستم که ایشان را تشویقی خاص کنیم که نماینده ی معماری ایران در 12 کشور است و به خصوص مسابقه ی معماری آسیا که دومین دوره اش امسال برگزار می شود که کار بسیار ارزنده ای است و صدای معماری ایران را به بیرون از مرزهای کشورمان منتقل می کند تا بتوانیم قدم های استواری برداریم .
سپس خانم فریار جواهریان موارد زیر را ایراد کرد :
من خیلی کوچک تر از آن هستم که بخواهم از فرامرز شریفی قدردانی کنم یا سخنی بگویم . ولی نکته ای که می خواهم به آن تاکید کنم این است که فرامرز شریفی اکثر دیتیل های ساختمانی هایش را خودش طراحی می کند . یعنی اصلا اینطوری نیست که از توی کتابچه های دیتیل کپی برداری کند و کمتر معماری را می توان یافت که اینطور عمل کند .