گزارش دومین دوره تقدیر از معمار معاصر ایران

مراسم نکو داشت دکتر ایرج اعتصام

همزمان با مراسم اهدای جوایز پنجمین جایزه معماری داخلی ایران

و سومین جایزه طراحی و معماری نما

پنجشنبه 13 مهرماه 1391، سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه

تهیه و تنظیم : سیده مطهره موسوی، سیده مهدیه موسوی

روز پنجشنبه 13 مهرماه 1391، مراسم آزاده پیروزمند، پس از خیر مقدم به حاضران در مراسم، به معرفی حامیان پنجمین جایزه معماری داخلی ایران و سومین جایزه طراحی و معماری نما پرداخت. سپس جهت آشنایی با شرکت کاشی حافظ تنها حامی سومین جایزه طراحی و معماری نما پرداخت. سپس جهت آشنایی با شرکت کاشی حافظ تنها حامی سومین جایزه طراحی و معماری نما، فیلمی از این شرکت پخش گردید. در ادامه مقداد شریف، مدیر عامل شرکت بنامید، از حامیان پنجمین جایزه معماری داخلی ایران سخنرانی ای پیرامون فعالیت های شرکت و این جایزه داشت. پس از آن گزارش روند داوری پنجمین جایزه معماری داخلی ایران توسط مهدی گرامی به نمایندگی از هیئت داوران این جایزه، ارائه شد. شهاب الدین ارفعی نماینده ی هیئت داوران سومین جایزه طراحی و معماری نما دیگر سخنران این بخش بود، وی ضمن قرائت بیانیه سومین جایزه طراحی و معماری نما، گزارش روند داوری سومین جایزه طراحی و معماری نما را ارئه دادند.در ادامه ضمن گرامی داشت یاد بهروز احمدی، بخشی از آثار و فعالیت های او معرفی گشت و فیلم یاد بودی از ایشان پخش شد. سپس از حاضران دعوت شد تا با تماشای فیلم های داوری جایزه معماری داخلی ایران و جایزه طراحی و معماری نما در جریان روند داوری این جوایز قرار گیرند.

پس از استراحت و پذیرایی، در بخش دوم مراسم، شاهد نکوداشت دکتر ایرج اعتصام بودیم. در این راستا فیلمی از خلاصه فعالیت های پروفسور ایرج اعتصام در حیطه معماری و شهرسازی پخش شد. آنچه که در ذیل می خوانید بخشی از زندگینامه ایشان به نقل از خودشان در این فیلم می باشد:

متولد بهمن 1309 در گرگان هستم. در شهریور 1320 به تهران نقل مکان کردیم. من در مدرسه خود و دبیرستان شرف تحصیلات خود را ادامه دادم. پدرم علاقه مند بود پزشکی بخوانم اما برخلاف میل ایشان و بنا به علاقه و سفارش دوستان در کنکور دانشگاه هنرهای زیبا تهران شرکت کردم و رتبه اول را کسب کردم و وارد این دانشگاه شدم. پس از پایان تحصیلات در سال 1932 برای دیدار از شهر فلورانس که در کتب تاریخ هنر از آن بسیار یاد شده بود به قصد یک هفته اقامت به ایتالیا رفتم اما به مدت هفت سال در آنجا ماندگار شده و به تدریس پرداختم. سپس به ایران بازگشتم و به عنوان دانشیار استاد فروغی در دانشگاه تهران مشغول به تدریس شدم و در سال 1346 استاد رسمی این دانشگاه شدم.

یکسال قبل از انقلاب برای فرصت مطالعاتی یکساله ای که دانشگاه در اختیارم گذاشته بود راهی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی شدم. اما این فرصت مطالعاتی منجر شد تا 8 سال به عنوان استاد مدعو در این دانشگاه به تدریس بپردازم. پس از پخش فیلم لوح های سپاسی از طرف فرزانه عطااللهی نماینده ی کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، علی محمد شجاع جزایری نماینده ی جامعه صنفی مهندسان معماری داخلی ایران، دکتر محمد مهدی محمودی نماینده ی موسسه مطالعاتی منظر پایدار، فریبرز جبارنیا نماینده ی موسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانیان، دکتر کوروشدیباج طباطبایی نماینده ی موسسه ی میراث مشترک مطالعات پایه سرزمین، علیرضا قهاری نماینده ی انجمن مفاخر معمار ایران، ححمید میرمیران نماینده ی بنیاد معماری میرمیران، احمد زهادی نماینده ی مجله بین المللی 2A ، حمید مانی فر نماینده ی استانداری قزوین، عل ارباب نماینده ی سازمان مهندسی قزوین و نگار کلانتر به نمایندگی از مجله معماری و ساختمان اهدا گردید.

سپس دکتر اعتصام ضمن سپاس از همگان اظهار داشتند: من همواره اعتقاد داشتم برای معماران لازم است که ترکیب کار حرفه ای و دانشگاهی را داشته باشند. باید دانشگاهی ها کار حرفه ای بکنند و حرفه ای ها کار دانشگاهی. آن چیزی که برای من خاطره انگیز و مانگار است کار دانشگاهی است و دیدن چهره هاییست که بعد از 30، 40 سال می بینم و می بینم که اکنون آنها به تربیت و تعلیم نسل بعد مشغولند و با همان محبتی که در گذشته بوده است برخورد می کنیم. اگر شغل معلمی امتیازی دارد همین محبت ها و دوستی هاست.

تشکر می کنم از احمد زهادی که با علاقه و پیگیری این مراسم را ترتیب داد و همچنین از همه ی دانشجویانم که با ایمیل و تلفن این نکوداشت را به من تبریک گفتند.

در ادامه مراسم، پس از تقدیر و اهدای لوح به حامیان پنجمین جایزه معماری داخلی ایران و سومین جایزه طراحی و معماری نما توسط پروفسور ایرج اعتصام و احمد زهادی، هیات داوران جایزه پنجمین جایزه معماری داخلی ایران و سومین جایزه طراحی و معماری نما برای اعطای جوایز در سه بخش ساختمان های مسکونی، اداری- تجاری و و ساختمان های عمومی در جایگاه سن قرار گرفتند و جوایز مربوط به صاحبان آنها اهدا گردید.