گزارش داوری و بیانیه هیات داوران مسابقه جوایز طراح جوان آسیا ۲۲/۲۰۲۱

 

هیات داوران چهارمین دوره مسابقه دانشجویی جوایز طراح جوان آسیا در ایران همزمان با چهاردهمین دوره مسابقات آسیایی در تهران در روزهای ۱۳ و ۱۵ دی ۱۴۰۰ تشکیل جلسه دادند. داوران مسابقه امسال جوایز طراح جوان آسیا آقای دکترآرمین محسن دانشگر(حضورایشان از اتریش به صورت آنلاین در جلسات)، آقای مهندس فرشاد مهدی زاده و آقای مهندس هومن بالازاده و رئیس هیات داوران آقای دکتر وحید قبادیان در کلیه نشستها حاضر بودند. تعداد کل آثار دریافتی این بخش ۴۸ اثر بود که در فرایند داوری به شکل حذفی نهایتا ۱۱ اثر جهت دفاع معرفی شدند. این آثار به کدهای زیر بودند:

کد 21005 ، کد 21033 ، کد 21039 ، کد 21045 ، کد 21046 ، کد 21048 ، کد 21034 ، کد 21017 ، کد 21014 ، کد 21020 ، کد 21025.

زهرا شیرزاد نیا، محمد علی احمدی ، فاطمه غلامی، سید ایوب هاشمی، امیرمهدی دارابیان، امیرمسعود آقاجانی زاده، سارا آقاجانی افغان، علی شیرزادی، آرش محمودی، عطیه الله بخشی، سمانه شکری

طراحان این آثار از طریق اطلاع رسانی تماس تلفنی دبیرخانه در روز۱۳ دی از کسب موفقیت خود مطلع و در روز چهارشنبه مورخ ۱۵ دی در دفتر مرکزی شرکت رنگ سازی نیپون حاضر شدند و از آثار خود دفاع نمودند. داوران پس از بحث و تبادل نظر برنده نهایی گروه معماری و فینالیست مسابقه آسیایی را به شرح ذیل اعلام می دارد:

معیارهای انتخاب هیات داوران

پروژه های شاخص و جالب توجه : پروژه هایی که در پی به کارگیری همدلی در گونه بندی ساختمان ومحیط زیست بودند.

پروژه هایی که نگاه و توجه ویژه ای نسبت به محیط زیست نشان دادند.

پروژه هایی که با بیشترین توجه به تجربه کاربر در درون زیرساخت ها طراحی شده اند تا از بیرون آن.

پروژه هایی که موضع قوی نسبت به ایجاد عرصه و فضای عمومی مطابق با موقعیت سایت اتخاذ کردند.

پروژه هایی که منعکس کننده آگاهی نسبت به محیط زیست و آینده کره زمین بودند.

پروژه هایی که ضمن بررسی و درگیری با پیچیدگی های بیشتر، اثر منحصربه فردتری خلق کردند.

پروژه هایی که بیشتر رویکردی مبتنی بر منظر و رویکرد «غیر ساختمانی» اتخاذ کرده و راهکاری ظریف و موزون ارائه کردند.

پروژه هایی که برای نوآوری تلاش زیادی کردند.

دلایل انتخاب طرح ۲۱۰۳۹ (فاطمه غلامی Another Attitude) به عنوان برنده نفر اول( فینالست بین المللی)

  • این طرح، اکثر خواسته های مورد نظر را برآورده کرد: طراحی زیبا، ساده، شیک و باملاحظه که ضمن تاکید بر مفهوم ارتباط، به طور هوشمندانه از مرزهای ساختمان فراتر رفته است.
  • دارای گرافیک و شیت بندی بسیار دلپذیر و قابل فهم.
  • طراحی معماری شاخص با تلفیق عنصر آب و منظر، بدون تحمیل خود بر طبیعت.
  • طراحی شده برای طیف وسیعی از کاربران .
  • به طور کلی پروژه 21039 با پیچیدگی بیشتری درگیر بود و در نهایت توانست تجربه ای منحصر به فردتر و بسیارهمدلانه برای کاربر فضا خلق کند.
  • طراحی سایت ضعیف بود، اما به لایه بندی سایت به طور متقاعد کننده ای فکرشده بود. به علاوه، کل محوطه از لبه زمین تا لبه ساختمان درکنار فضای ورودی، در طراحی در نظر گرفته شده بود.

دلایل انتخاب طرح ۲۱۰۳۳(محمدعلی احمدی گلخانه) به عنوان برنده نفر دوم

  • این طرح با یک الگوی زیستی و اقتصادى در کنار معماری خود توانسته به طرح منطقه‌ای پایدار برسد که در آن الگوی قابل گسترش نیز وجود دارد.مساله مشاركت و همدلى به صورت يك الگوى شهرى در اين طرح باعث رشد خود مى تواند باشد .

دلایل انتخاب طرح ۲۱۰۴۸(امیرمسعود آقاجانی زاده Khij social cores) به عنوان برنده نفر سوم

  • پروژه بر اساس داستان شکل گرفته و پاسخی وزین و ظریف ارائه کرده است . مجددا تاکید میکنم که این طراحی برای کاربران تجربه ای گیرا و همدلانه ایجاد کرده است.
  • داستان محور بودن طرح، رویکرد تجربی استفاده شده و طراحی سایت از نقاط قوت این پروژه بود. اما با توجه به نحوه ارائه، فهم بخش فنی طرح کمی دشوار بود.
  • کانسپت تجربی و فراگیر پروژه را پسندیدم.
  • این پروژه ترکیبی از ایده های تجربی و سنتی بود.

جـوایـز طـراح جـوان آسیـا (Asia Young Designer Awards: AYDA)

برگزار کننده: شرکت رنگسازی نیپون

مراسم اعلام برندگان و اهدای جوایز مسابقه دانشجویى طراح جوان آسیا (AYDA) در ایران همزمان با چهاردهمین دورهی این مسابقه در آسیا

جوایز طراح جوان آسیا (AYDA) اولین بار در سال 2008 میلادی توسط شرکت رنگ نیپون با دیدگاه پرورش نسل بعدى استعدادها به وجود آمد. این مسابقه، سکویى است جهت الهام گرفتن دانشجویان معمارى و طراحى داخلى که قصد دارند سطح مهارت‌هاى خود را از طریق ایجاد فرصت‌هاى آموزشى و همچنین برقرارى ارتباط با صاحبان صنایع کلیدى و معماران پیشگام بالا ببرند. جا دارد در اینجا از مدیر عامل محترم شرکت رنگسازی نیپون ایران و بنیان گذار این مسابقه درایران جناب آقای سام صانعی به جهت تلاش و هزینه بسیار و مدیریت حرفه ای جهت راه یابی دانشجویان ایرانی به این رویداد کمال تشکر و قدر دانی را داشته باشیم.

این رویداد در طول سال‌ها، هزاران دانشجوى طراحى جوان با استعداد را، با ایجاد موقعیت‌هاى برقرارى ارتباط با سخنرانان و داوران سرشناس در صنعت طراحى تحت تأثیر قرار داده است. شرکت‌کنندگان در این مسابقه علاوه بر اخبار و اطلاعات دست اول این صنعت، آموزش‌هاى ارتقای مهارت را از طریق کارگاه‌هاى آموزشى مختلف و معماران مجرب و سخنرانان با تجربه به دست مى‌آورند و از تجربیات هم‌‌دوره‌ای‌های برون مرزى خود نیز بهره مى‌برند.

بدین طریق AYDA یک جامعه از معماران حرفه‌اى و طراحان داخلى، جوامع صنعتى، با همکارى دانشکده‌هاى معمارى، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان طراحى را به وجود آورده است. این مسابقه از آن پس رشد نموده و امروزه به عنوان یکى از بزرگترین مسابقات معماری دانشجویی در آسیا در میان16 کشور خود را به ثبت رسانیده است. کشورهایی که هم اکنون به صورت سالیانه مسابقه در آنها برگزار می‌شود عبارتند از: مالزى، سنگاپور، ترکیه ،تایلند، فیلیپین، اندونزى، ویتنام، هنگ‌کنگ، چین، ژاپن، ایران، پاکستان، بنگلادش، هند، تایوان و سریلانکا.

. این مسابقه طی ۱۳ سال گذشته در ۱۶ کشور در آسیا با بیش از ۱۲۰۰ دانشگاه و موسسات آموزش عالی برگزار شده و بیش از ۱۲۵،۰۰۰ دانشجو در آن مشارکت داشته اند.

در ایران نیز این مسابقه از سال 1396 توسط شرکت رنگسازی نیپون برگزار می‌گردد. این رویداد از نخستین مسابقاتی است که بین المللی بوده و مختص دانشجویان معماری و طراحی داخلی برگزار شده است و از این حیث جزء پیشروان در حوزه‌ی مسابقات معماری به حساب می‌آید. چهارمین دوره‌ی این مسابقه نیز در سال۱۴۰۰ بر اساس تقویمی دقیق و از پیش اعلام شده به اجرا درآمد. موضوع مسابقه براساس تم آسیایی امسال، تقویت همدلی از طریق طراحی اعلام شده بود. دانشجویان ایرانی این فرصت را داشتند که امسال از همراهی 15 منتور نیز بهره‌مند گردند.

جلسات داوری طبق تقویم اعلام شده در تاریخ‌های مشخص در دفتر شرکت رنگسازی نیپون در تهران برگزار شد. در این جلسات همه‌ی داوران به جد حاضر شدند که عبارتند از آقایان آرمین محسن دانشگر، فرشاد مهدی زاده و هومن بالازاده. علاوه بر ایشان وحید قبادیان به عنوان رئیس هیأت داوران نیز در این جلسات حاضر بودند. داوری بر اساس اصول حرفه‌ای و معیار های ارائه شده توسط دبیرخانه بین المللی مسابقه انجام شد و داوران در طی دو روز به قضاوت آثار برای انتخاب فینالیست‌ها پرداختند. در گام بعدی از دانشجویان با طرح های منتخب برای دفاع از آثار خود دعوت رسمی به عمل آمد. در نهایت، داوران با جمع‌بندی و نگارش بیانیه به قضاوت خود پایان دادند.

مراسم اعلام برندگان و اهدای جوایز مسابقه طراح جوان آسیا در ایران در ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور هیات داوران ، و فینالیست های این مسابقه در استودیوی پرس تی وی برگزار گردید و به صورت زنده از طریق پلتفرمی آنلاین پخش شد.این مسابقه با هدف ارائه طرح های خلاق و نو آور دانشجویان در طراحی ساختمان های مختلف با کاربری های متفاوت برای آیندگان با موضوع “همدلی “با شرکت جمعی از دانشجویان رشته ی معماری برگزار شد و از بین ۴۸ طرح ارسالی به دبیرخانه این مسابقه ، ۱۱ طرح به عنوان فینالست انتخاب و در این مراسم از دو طرح تقدیر و به نفرات اول تا سوم این مسابقه جوایز اهدا شد(نفر اول سه سکه تمام بهار آزادی-نفر دوم دو سکه تمام بهار آزادی و نفر سوم یک سکه تمام بهار آزادی .)

برنده نفر اول مسابقه ایران: فاطمه غلامی – نام اثر: Another Attitude

برنده نفر دوم : محمد علی احمدی-نام اثر: گلخانه

برنده نفر سوم : امیر مسعود آقاجانی زاده – نام اثر : khij social cores

تقدیر شده: سارا آقاجانی افغان- نام اثر :فضای تجربه پانوپتیک شهری

تقدیر شده: زهرا شیرزاد نیا- نام اثر : همدلی برای نساجی

شایان ذکر است نفر اول این مسابقه در حوزه معماری در ایران ، خانم فاطمه غلامی ،به عنوان نفره برگزیده از ایران با ۱۵ فینالیست دیگر از ۱۵ کشور مختلف در آسیا، در مراسم داوری بین المللی رقابت خواهد کرد و در نهایت برنده نفر اول بین المللی علاوه بر دریافت لقب طراح جوان آسیای سال – 2021/22فرصت شرکت در برنامه جامع ۶ هفته ای Design

Discovery در دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد در بوستون، ماساچوست، ایالت متحده آمریکا را خواهد داشت.

سایر جوایز بین المللی شامل جایزه رنگ نیپون: جایزه نقدی به ارزش ۱۰۰۰ دلار

جایزه بهترین طراحی پایدار: جایزه نقدی به ارزش ۱۰۰۰ دلار

جایزه بهترین طراحی تاثیر گذار:جایزه نقدی به ارزش ۱۰۰۰ دلار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

فراخوان نخستین دوره جایزه سالانه کتاب معماری ایران تهران ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *