اشاره ای به رویکرد فرهنگی جریان طراحی مجموعه مسکونی تفریحی مهرگان – رامسر

روزنامه آسیا چهارم بهمن ۱۴۰۲ معماری«دیسر» یک رویداد فرهنگی بود

مسابقه معماری دهکده مسکونی – تفریحی دیسر با دعوت از هفت گروه معمار جوان و خلاق کشورمان، طی روزهای نوزدهم و بیستم دی ماه جاری در رامسر برگزار شد.
مهندس احمد زهادی، مدیر مسئول «فصلنامه معماری و ساختمان» با بیان اینکه شیوه و اسلوب برگزاری این مسابقه در نوع خود یک رویداد فرهنگی بوده است، افزود: طی جلسات متعدد با کارفرما به این نتیجه رسیدیم که مسابقه را به صورت محدود و در قالب ژوژمان برگزار کنیم به طوری که معماران مدعو بتوانند از طرح‌ها و ایده‌های خود به صورت حضوری و در برابر داوران دفاع کنند.
برگزار کننده مسابقه معماری دیسر، این شیوه از برگزاری مسابقه معماری را در نوع خود بدیع و بی‌سابقه دانست و یادآور شد: در کشور ما، میان سازندگان و معماران پیوند ساختاری کمتر دیده می‌شود، به این معنا که فرایند ساخت یک بنا یا مجموعه از آغاز اندیشیده شود و مورد بحث و اظهار نظر انتقادی قرار گیرد.
مهندس زهادی با اشاره به اینکه داوران مسابقه دیسر همه پیشکسوت معماری و استاد دانشگاه بوده‌اند، توضیح داد: این رویداد مواجهه نسل جوان معماران با پیشکسوتان بود؛ نسلی که تحولات زیبایی‌شناسیک و فناوری معماری در جهان را دنبال می‌کند و خلاق و صاحب فکر است.

مهندس زهادی در پایان خاطرنشان کرد:  بخش مسکن و شهرسازی کشور نیازمند تحول در ساختارهای ذهنی و روش‌‌های سرمایه گذاری است. آنچه سرمایه فرهنگی نامیده شده باید در کنار سرمایه اقتصادی به کار گرفته شود. در این میان کارکرد رسانه، برقراری رابطه‌ای هدفمند میان معماران و کارفرمایان است.

 

 

مطلب پیشنهادی

فراخوان نخستین دوره جایزه سالانه کتاب معماری ایران تهران ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *