جایزه معماری قاره ای (اروپا و آسیا) – بارسلونا 2018

گزارش جایزه معماری قاره ای- بارسلونا 2018

 

منتشر شده در شماره 56، پاییز 97

در راستای نیل به اهداف تعریف شده مجله تخصصی 2A با افتخار جایزه معماری قاره‌ای در سال 2018 در کشور اسپانیا، شهر بارسلون برگزار گردید و در چهارمین سال به لحاظ علمی و حرفه ای دارای سطحی بسیار بالا و با حضور پُرشور معماران از گوشه و کنار جهان و بازتا ب های داخلی و بین المللی ارزنده بود.

یکی از مهمترین اهداف بلند مدت این جایزه، ایجاد مرجع علمی تخصصی برای معماری و دست اندرکاران آن در حوزه داخلی و بین المللی است، که حاصل آن پیشبرد نقش ارزنده این شاخه تخصصی در تعیین چارچوب های فرهنگی، اجتماعی و مردمی خواهد بود. جایزه معماری قاره‌ای، روندی در توسعه فرهنگی و معماری کشورهای قاره آسیا و اروپا است که معماران با تأکید ریشه و اصالت کشورهای این قاره‌ها، تصویر و جهت مسیر معماری امروز را رقم می زنند. چهارمین دوره جایزه معماری قاره‌ای 2A در تاریخ بیست و ششم اکتبر 2018 برابر چهارم آبان 1397 با برگزاری مراسم اعلام برندگان جایزه در محل سالن همایش مدرسه معماری IACC به کار خود پایان داد.

این دوره با موضوع Innovative Contextual Architecture” و با دغدغه‌های معماری، فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و مردم تمرکز داشته و با خط مشی اصلی زیر تعریف گردید:

شناخت و بازنمایی ماهوی معماری در قاره آسیا و اروپا و گرامیداشت ارزش و اهمیت هویت اجتماعی و فرهنگی و معنویت در معماری در کنار جنبه های ملموس و کالبدی آن.

جایزه معماری قاره‌ای )2A آسیا ـ اروپا( در چهارمین سال برگزاری خود با استقبال قابل توجهی رو به رو شد. در این رقابت دو مرحله ای، در مرحله نخست و درطول یک ماه و نیم مهلت ارسال پروژه، 437 پروژه از 37 کشور آسیایی و اروپایی در هفت شاخه‌ی مسکونی) شامل ویلا و آپارتمان، (اداری تجاری) شامل مجتمع‌های اداری، تجاری، فروشگا ه‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه های تولید، (عمومی) شامل: ورزشی تفریحی، آموزشی، گردشگری، فرهنگی، مذهبی،حمل و نقل، مدنی، (پروژه‌های شهرسازی روستایی مشارکت مردمی منظر و فضاهای عمومی شهری، پروژه‌های مرمت احیا نوسازی و بازسازی (تاریخی و جدید )معماری داخلی و طرح های ساخته نشده (پروژه‌های آینده شرکت کردند.

در شهریور ماه 1397(در مرحله دوم داوری)، پروژه های شرکت داده شده در هفت شاخه ی تعریف شده برای جایزه، توسط هیات داوری بررسی و بر اساس خطی مشی اصلی و نیزمعیارهای تعریف شده برای جایزه، ارزیابی شدند.

هیات داوری:

Abbas Gharib )معمار ایرانی)

Carme Pinos )معمار اسپانیایی)

Yogo Okuyama )معمار ژاپنی)

Ali Basbous )معمار لبنانی)

Willy Muller )معمار اسپانیایی)

مدیر جایزه : احمد زهادی

برگزارکننده: فصلنامه بین‌المللی 2A

معیارهای ارزیابی پروژه‌ها عبارت بودند از:

ـ دستاوردهای طراحی

ـ مطالعات و تحلیل برخاسته از بستر و محیط

ـ دستاوردهای فنی

ـ کاربرد خلاقانه مواد و مصالح

ـ پایداری محیطی / بازنمایی حس مکان و بوم

ـ بازنمایی هویت فرهنگی ـ اجتماعی

ـ مسئولیت اجتماعی / مشارکت و ارتباط مردمی ـ اجتماعی ـ شهری

ـ اثرگذاری و بازنمایی شرایط و مشخصات اقتصادی

در دور نخست، 259 پروژه درهفت شاخه‌ی جایزه، به عنوان کاندید معرفی شدند و جهت شرکت در مرحله دوم مسابقه و نیز شرکت در نمایشگاه پروژه‌های برگزیده، دعوت شدند.

داوری مرحله‌ی دوم مسابقه در تاریخ پنجم سپتامبر ۲۰۱۸)مهرماه ۱۳۹۷) در مدرسه معماری IAAC صورت گرفت و بر اساس رای و دفاع داوران، مراتب اول تا سوم هر یک از شاخه‌های هفت‌گانه تعیین گردیدند. بدین ترتیب در مراسم اعلام برندگان جایزه معماری قاره‌ای برگزار گردید.

همکار علمی دانشگاهی جایزه:

Institute of Advanced Architecture of Catalonia

حامیان جایزه:

شرکت بوژاکاصفهان و بنهاتریش

قابل ذکر است جایزه معماری آسیا بصورت سالیانه توسط مجله بین‌المللی 2A برگزار می‌شود و شماره اختصاصی این مجله با موضوع جایزه معماری قاره‌ای )آسیا و اروپا(در پاییز هر سال منتشر می‌گردد. قابل ذکر است، برندگان از بین 37 کشور آسیایی و اروپایی و 437 شرکت کننده صاحب رتبه و افتخار هستند:

نکته: گزارش کامل در وب سایت جایزه به نشانی www.2amagazine.com منتشر شده است.

در پایان اشاره می‌نماییم، جایزه معماری قاره‌ای که در حال حاضر برای قاره های آسیا و اروپا برگزار می‌گردد که شرکت کنندگان حرفه ای از اقصی نقاط جهان حضور داشته و پروژه ها طی دو مرحله داوری و توسط هیئت داوران بین المللی مورد بررسی قرار می گیرند و در حال حاضر یکی از مهم ترین جایزه ها در سطح بین المللی است و نتایج آن از اعتبار ویژه ای برخوردار است. امسال مطابق سال های گذشته معماران ایرانی با پروژه های با ارزش در سطح کشورمان درخشیدند و صاحب رتبه های اول تا سوم در گروه های ساختمانی تعریف شده در جایزه بوده اند. حضور ایشان در کنار دیگر متخصصان و معماران با ارزش آسیایی)از غرب آسیا تا شرق آسیا( و اروپایی در مراسم اهداء جوایز و کنفرانس تخصصی که امسال در شهر بارسلون در روز چهارم آبان ماه برگزار گردید، دستاوردی معتبر در ارائه نقش معماری معاصر با ارزش کشورمان است.

 

Winner Projects of 2A Continental Architectural Awards for Asia and Europe

Barcelona 2018

www.2amagazine.com

مطلب پیشنهادی

هورنه بستر بازرویش معماری گلین

هورنه بستر بازرویش معماری گلین مقدمه قریب به ده هزارسال تجربه کارکرد با مصالح گلین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *